World Food Warsaw 2014: Czy nowe rynki mogą być lekarstwem na problemy eksportowe polskiego rolnictwa?

Otwarcie na nowe rynki, specjalna internetowa platforma biznesowa, możliwość nawiązania bezpośrednich kontaktów z firmami współpracującymi z ITE Group – to tylko niektóre z propozycji organizatorów Międzynarodowych Targów Żywności World Food Warsaw 2014. Impreza business-to-business dla sektora spożywczego już 9 kwietnia rozpocznie się w Warszawskim Centrum EXPO XXI.

Jeszcze na początku 2014 r. eksperci spodziewali się, że dynamika eksportu żywności osiągnie w tym roku od 6 do 12 proc. Teraz prognozy mówią o wzroście ok. 5 proc.
Taki spadek jest spowodowany m.in. rosyjskim embargiem na polską wieprzowinę oraz przypadkami afrykańskiego pomoru świń w Polsce (ASF). Eksperci wskazują, że w przypadku ASF ministerstwo zarządziło zbyt dużą strefę buforową, co ma wpływ na sprzedaż wieprzowiny. Bez załagodzenia konfliktu na wschodniej granicy o prognozach wzrostu w eksporcie o 12 proc. będzie można jedynie pomarzyć.

– W naszym przekonaniu Ministerstwo nie wykorzystuje wszystkich możliwych działań, by wpłynąć na rynek wieprzowiny w Polsce. W Unii Europejskiej nie istnieje niestety mechanizm interwencyjnego skupu trzody chlewnej, ale możemy w pewnym stopniu zmniejszyć ilość półtusz na rynku za pomocą Agencji Rezerw Materiałowych (ARM) – mówi prezes Instytutu Rozwoju Rolnictwa Marcin Wroński.

Naprzeciw oczekiwaniom polskich eksporterów żywności chcą też wyjść organizatorzy Międzynarodowych Targów Żywności World Food Warsaw 2014.
– Mamy świadomość, że będzie bardzo trudno zrekompensować straty jakie ponosi branża spożywcza, ale staramy się otworzyć dla polskich producentów żywności nowe rynki zbytu – mówi Agnieszka Szpaderska, menadżer targów World Food Warsaw 2014. – Na naszej imprezie będzie blisko sto firm z całego świata i kilka tysięcy gości. Mamy też internetową platformę, na której firmy szukają partnerów do kooperacji.

Rejestracja online: http://worldfood.pl/zwiedzajacy/rejestracja-on-line/
Otwarciu na nowe rynki ma też służyć program merytoryczny World Food Warsaw 2014. Specjalne panele przygotowano na temat krajów Europy Wschodniej oraz krajów środka. Warto bliżej przyjrzeć się np. rynkowi chińskiemu, w którym jest wielki potencjał – w ub. r. sprzedano tam dwa razy więcej żywności niż rok wcześniej – za prawie 160 mln euro. Podczas targów – dr. Jerzy Rzymanek z Klastru Eksport Promocja Azja omówi szczegóły wprowadzania na rynek chiński produktu poprzez Szanghaj Xijiao International.

Program World Food Warsaw 2014: http://worldfood.pl/program/

Szczegółowe panele będą też wspomagały działania na rynku we Francji oraz krajach nadbałtyckich.  Ten pierwszy temat omówi Ewelina Słowińska, która przybliży wymagania francuskich odbiorców w panelu “Jak sprzedawać do Francji?”, a o możliwościach polskiego biznesu na Łotwie opowie przedstawiciel tamtejszej Agencji Rozwoju i Inwestycji.
Co, gdzie kiedy?
Międzynarodowe Targi Żywności World Food Warsaw 2014 odbędą się w Warszawskim Centrum EXPO XXI przy ul. Prądzyńskiego 12/14. Impreza będzie trwała trzy dni, od 9 do 11 kwietnia 2014 r.
Więcej:  www.worldfood.pl