Żeberka miodowo-imbirowe z pieczonymi burakami, pulet pork, polędwiczkę wieprzową w sosie grzybowym i z faszerowanym pieczonym ziemniakiem, boczek z chutneyem jabłkowym oraz solidną porcję wiedzy zaserwował w minioną sobotę w Poznaniu szef kuchni Marcin Budynek.
_
W ramach ogólnopolskiej kampanii informacyjnej „Moda na Wieprzowinę, już wiem dlaczego jem, czyli Wieprzowina – nowa jakość się zaczyna” Związek Polskie Mięso walczy z negatywnymi stereotypami na temat mięsa wieprzowego. Kampania oparta jest na najnowszych wynikach badań* dotyczących wartości odżywczych mięsa wieprzowego, trwa od października 2015 do grudnia 2015 i składa się z kampanii reklamowej w prasie, telewizji i internecie oraz z pokazów kulinarno-edukacyjnych organizowanych w grudniu w centrach handlowych i galeriach.
_
Na spotkania zaprasza konsumentów szef kuchni Marcin Budynek – właściciel i założyciel Akademii Kulinarnej Marcina Budynka, laureat wielu konkursów kulinarnych, przez ponad 10 lat również szef kuchni najlepszych polskich hoteli, jego specjalnością jest kuchnia polska w nowatorskim wydaniu. Szef jest również ekspertem w zakresie wartości odżywczych mięsa i podczas pokazów łączy przyjemne z pożytecznym, opowiadając zebranym o najnowszych wynikach badań.
Przytoczone opracowanie wykazuje, że kaloryczność wieprzowiny znacznie spadła na przestrzeni ostatnich 20 lat. Głównym powodem jest ograniczenie ilości tłuszczu śródmięśniowego oraz ilości i grubości słoniny w wieprzowinie, czego efektem jest właściwa dla tego mięsa różowoczerwona barwa oraz wyważona kruchość i soczystość tego mięsa. Wieprzowina charakteryzuje się korzystniejszym niż kiedyś profilem kwasów tłuszczowych: ma niższą zawartość kwasów tłuszczowych nasyconych (tzw. „złego” tłuszczu) i wyższą zawartość kwasów tłuszczowych wielonienasyconych (tzw. „dobrego” tłuszczu). Poprawiła się również proporcja kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3, a zawartość cholesterolu znacznie się zmniejszyła. Wieprzowina ma też mniej sodu, niż dotychczas sądzono, a więcej witamin: B1 i B6 oraz E. Ma też sporo dobrze przyswajalnego żelaza.
_
W minioną sobotę w centrum handlowym M1 Poznaniu odbył się pierwszy z serii pokazów. – Wydaliśmy ponad 600 porcji degustacyjnych, najwięcej zachwytów zebrała polędwiczka wieprzowa w sosie grzybowym i z faszerowanym pieczonym ziemniakiem – mówi Witold Choiński – prezes Związku Polskie Mięso – organizator kampanii – cieszy nas, że udało nam się również przekazać sporą dawkę wiedzy o wynikach najnowszych badań wieprzowiny, obaliliśmy również – odpowiadając na pytania widzów – kilka mitów na temat tego mięsa – dodaje.
_
Organizator rozdał również setki broszur z przepisami na dania serwowane podczas pokazu, co spotkało się z wielkim zainteresowaniem – tym większym z uwagi na gorący okres zakupów przedświątecznych.
_
Kolejne spotkania z Marcinem Budynkiem 12 grudnia w łódzkiej Manufakturze oraz 19 grudnia w Atrium Reduta w Warszawie. Pokazy rozpoczynają się o godzinie 11:00 i trwają do 16:00. Składają się z pięciu godzinnych setów, podczas których szef kuchni gotuje na żywo, opowiadając o faktach i ciekawostkach dotyczących wieprzowiny, a następnie razem ze swoimi pomocnikami zaprasza gości na degustację.
_
Wyniki najnowszych badań dotyczących wartości mięsa wieprzowego, na których opiera się kampania „Moda na Wieprzowinę, już wiem dlaczego jem, czyli Wieprzowina – nowa jakość się zaczyna” można znaleźć na stronie Związku Polskie Mięso: www.polskie-mieso.pl.
_
*) Opracowanie wyników badań laboratoryjnych pt.: „Aktualna wartość dietetyczna wieprzowiny, jej znaczenie w diecie i wpływ na zdrowie konsumentów”