
Przyjrzyjmy się przypadkowi, w którym nasz program pomógł tradycyjnej czeskiej firmie ustalić dokładną cenę transportu. A może nawet każdego kilograma produktu. To, czego doświadczyło Krásno, możesz doświadczyć i Ty! Przejście na nowy system jest płynne, nie płacisz za wdrożenie.
MP Krásno Czeska gwiazda na wędliniarskim niebie
Rodzinna firma MP Krásno, a. s., z tradycją sięgającą 1855 roku, zaopatruje szereg sieci handlowych i detalicznych w Czechach, Słowacji, Węgrzech i Polsce. Aby nadal nadążać za duchem czasu i konkurencją, firma wie, że nie może opierać się innowacjom, dlatego też nieustannie udoskonala zarządzanie firmą.
Punkty wyjścia
– Używany system planowania tras nie spełnia oczekiwań.
– Brak alokacji kosztów transportu na klienta i produkt.
– Brak kontroli zachowania kierowców.
– Rzeczywiste koszty transportu są jedynie szacowane.
– Brak danych do świadomego zarządzania ruchem.
Korzyści ze zmiany
– Szczegółowe koszty rozbijane są na podstawie niezbędnych parametrów.
– Można symulować efektywność różnych środków transportu i sytuacji.
– Zaangażowanie transportu zewnętrznego sprawia, że dostawy są tańsze.
– Straty spowodowane przez kierowców można oszacować.
– Pozycja klienta w ustalaniu cen jest wzmocniona.
Kluczowe pytanie
Ile kosztuje wysyłka do klientów indywidualnych?
Proste pytanie o fundamentalnym znaczeniu. Mamy przed sobą prawie dwa lata pracy, aby znaleźć odpowiedź, a klient poczynił znaczne postępy w sposobie planowania, monitorowania i oceny wydajności transportu.
Co musieliśmy zrobić na początku projektu:
– Zaplanować i przeprowadzić dokładną analizę potrzeb i efektywności transportowej.
– Wprowadzić nowy system planowania i powiązać go z narzędziami monitorowania.
– Systematycznie zbierać wybrane dane.
– Powiązać własne dane kosztowe z cennikami przewoźników zewnętrznych.
– Umożliwić rozliczania kosztów w oparciu o model cross-dockingu dla zewnętrznych klientów.
– Przeanalizować zebrane dane.
Dokładna analiza wymaga czasu
Nie wyciągamy wniosków z niepełnych, przypadkowych lub nieistotnych danych.
– Wrzesień 2018
Rozpoczynamy od szczegółowej analizy potrzeb i efektywności transportu.
-Listopad 2018
Wprowadzamy nowy system planowania i łączymy go z narzędziami monitorującymi.
Systematycznie zbieramy wybrane dane.
– Grudzień 2018
Gotowa jest szczegółowa analiza potrzeb i efektywności transportu.
– Styczeń 2019
Utworzono połączenie danych SAP/BNS między aplikacją do planowania Solvertech Tasha a wewnętrznym systemem ERP.
– Luty 2019
Tasha planuje pierwsze trasy dostaw na Słowacji.
– Marzec 2019
Tasha planuje cały transport na terenie Czech, Słowacji, Polski i Węgier.
– Kwiecień 2019
Tasha łączy się z systemami śledzenia pojazdów.
Możemy porównać plan z rzeczywistą wydajnością.
– Czerwiec 2019
Porównujemy koszty transportu własnego i obcego. Jesteśmy w stanie wybrać bardziej opłacalne rozwiązanie.
Klient analizuje wyniki i chce wiedzieć więcej! Pracujemy dalej.
– Październik 2019
Znamy dokładne koszty transportu na klienta i na kilogram towaru zgodnie z planem.
– Marzec 2020
Zaczynamy używać GPS-u do pomiaru rzeczywistego dystansu przejechanego przez kierowców i czasu spędzonego na trasie.
Dostajemy rzeczywiste koszty transportu.
– Listopad 2020
Posiadamy monitoring dziennego zużycia paliwa na kierowcę i pojazd. Bardziej precyzyjne dane.
– Luty 2022
Dalsze udoskonalanie systemu. Planujemy dokładne godziny odjazdu pojazdów pod automatyczną bramę. Eliminujemy zamówienia papierowe i opóźnienia przy szlabanie.
Zaskakujące odkrycia. Straty są niepokojąco duże
Główną przyczyną są sytuacje awaryjne na drodze. Kolejna część przypadków trafia na konto kierowców, którzy zapominają o zatankowaniu na czas i szukają dystrybutora, z drobiazgami na pace. Teraz klient może interweniować.
Określenie minimalnej opłacalnej wielkości zamówienia i częstotliwości wysyłek.
Planiści mają możliwość zaawansowanej symulacji tras. Będą wiedzieć, gdzie najlepiej wysłać własne samochody, zewnętrznego przewoźnika lub wyspecjalizowanych, konkurencyjnych producentów wędlin. Mogą eksperymentować z parametrami i porównywać alternatywy. Każdy klient może podjąć decyzję, czy:
– zmniejszy częstotliwość dostaw,
– zwiększyć minimalną wartość zamówienia,
– zwiększyć cenę towarów,
– zamówić tańszą wysyłkę zewnętrzną,
– anulować zamówienie.
Rozpoznanie rzeczywistego wpływu wzrostu cen paliw na ceny produktów
Gwałtowne wahania cen paliw po wybuchu wojny w Ukrainie stały się pretekstem do podniesienia cen produktów, które klient kupował w celu uzupełnienia swoich zapasów. Nasze analizy wykazały, że rzeczywisty wpływ cen paliw na ceny produktów jest znacznie mniejszy niż deklarują producenci. Klientowi dano możliwość skalkulowania rzeczywistych cen i zakwestionowania wygórowanych cen.
Jak działa nowy system?
Dzień przed dostawą: planowanie
– Planista optymalizuje dystrybucję zleceń i przebieg trasy.
– Wysyła powiadomienia KAM do kierowców, kiedy i dokąd pojadą.
Dzień dostawy: wykonanie
– Kierowcy ładują towary zgodnie z planem i wyruszają w trasę.
– System sprawdza i rejestruje czas wyjazdu, kolejność i czas rozładunku, pozycję pojazdu i jego położenie w stosunku do planu.
Dzień później: kontrola
– Pobieramy dane dotyczące lokalizacji pojazdów i tankowania, rejestrujemy rzeczywistą odległość pokonaną na trasie oraz czas podróży.
– Rzeczywiste koszty transportu obliczamy na podstawie faktycznie przejechanej odległości.
– Porównujemy planowaną i rzeczywistą wagę oraz ilość dostarczonego towaru. Generujemy raporty zarządcze.
Koniec zgadywania!
Klient zna koszt wysyłki każdego kilograma produktu. Potrafi obliczyć rentowność trasy, zamówienia i klienta.
„Nasza współpraca z Solvertech otworzyła przed nami nowe możliwości i pomogła nam wzmocnić naszą pozycję na rynku. Dzięki innowacjom możemy nadal robić to, co robimy najlepiej – dostarczać najlepsze dania kuchni wołoskiej na stoły naszych klientów”
Karel Pilčík
właściciel MP Krásno, a. s.
Bądź jak Krásno! Poznaj swoje prawdziwe koszty,
aby wiedzieć, co tak naprawdę chcesz obniżyć. Pomożemy Ci!