Branża mięsna szuka nowych rozwiązań produktowych dostosowanych do potrzeb konsumentów. Mówiąc o potrzebach należy zwrócić szczególną uwagę na styl życia konsumentów. Trendy na najbliższe lata wskazują, że produkty, którymi są zainteresowani nasi konsumenci to produkty naturalne, proste w użyciu, jak najmniej przetworzone, wykonane ze zdrowych znanych składników, z czystymi etykietami – bez dodatków E, bez alergenów.
Drugim równie ważnym aspektem jest cena produktu, która nabiera istotnego znaczenia w okresie niepewnej sytuacji gospodarczej jaką przechodzą obecnie nasi konsumenci. To dwie bardzo ważne sprawy na które obecnie zwraca uwagę klient. Jeść zdrowo jednocześnie kupować w sposób racjonalny – niedrogo.
Dobrym przykładem, który może zainteresować producentów żywności, jest zastosowanie w swoich recepturach dodatku, który konsument zna i dobrze go postrzega, a jednocześnie nie jest drogim rozwiązaniem do obecnie stosowanych w branży mięsnej.
VITACEL PP 85 – produkt wysokobiałkowy min. 85% białka – Dlaczego warto się nim zainteresować?
A. Perspektywa technologiczna (ekonomiczna) zastosowania białka grochu.
Wysokie parametry funkcjonalne preparatów białek grochu takie jak dobra rozpuszczalność w wodzie, zdolność wiązania wody i tłuszczu, żelowania, umożliwiają realizację wielu rozmaitych celów założonych w toku produkcji.
Do najważniejszych korzyści zastosowania izolatu białka VITACEL PP 85 w recepturach produktów mięsnych dzięki wprowadzeniu go do składu recepturowego produktów mięsnych należy poprawa struktury wyrobu gotowego i ograniczenie ubytków produkcyjnych.
Zastosowanie VITACEL PP 85 prowadzi do uzyskania stabilności mechanicznej i termicznej wyrobów formowanych i mrożonych – kebaby. hamburgery. Świetnie nadaje się do produkcji wędzonek, wędlin homogenizowanych, średnio- i grubo – rozdrobnionych kiełbas, pasztetów, konserw, jak również produktów sterylizowanych. Ponadto stanowi główny dodatek, który jest wykorzystywany jako alternatywa dla białek wyprodukowanych z soi. Ma to szczególne znaczenie dla tych konsumentów, którzy zwracają szczególną uwagę na czystość etykiety i obecność alergenów.
Przykładowe zastosowania VITACEL PP 85 – w produktach mięsnych.
Przykład 1: Parówka drobiowa
Przykład 2: Solanka nastrzykowa do elementow wieprzowych: Szynka zrazowa
Przykład 3: Chicken wege analog
Włączenie do receptur Vitacelu PP 85 białka grochowego w zaproponowanych powyżej recepturach produktów mięsnych, poza wymiernymi efektami ekonomicznymi daje możliwość wykreowania produktu wolnego od alergenu. Wartością dodaną jest uzyskanie produktu charakteryzującego się cechami organoleptycznymi warunkującymi wysoką atrakcyjność konsumencką.
Korzyści z zastosowania preparatu VITACEL PP 85:
– zastąpienie w recepturach białek roślinnych z alergennym potencjałem
– obniżenie kosztów produkcji
– łatwość w stosowaniu
– czysta etykieta (clean label)
Białko grochu coraz częściej zdobywa większą popularność w przemyśle spożywczym, również za sprawą jego walorów żywieniowych
B. Perspektywa konsumencka (zdrowotna) zastosowania białka grochu.
Współczesny konsument przy wyborze produktów żywnościowych, w tym również mięsnych, zwraca szczególną uwagę na wartość odżywczą żywności, jak również na jej cechy sensoryczne i dietetyczne.
Białko grochu oprócz wspomnianego aspektu prozdrowotnego, jest smacznym i naturalnym dodatkiem do codziennych posiłków. Szczególnie polecane jest ze względu na źródło pełnowartościowego białka, które przyczynia się do wzrostu masy mięśniowej i pomaga w utrzymaniu zdrowych kości.
Żywieniową zaletą zastosowania białka grochu w produktach jest:
– niski indeks glikemiczny (IG=22),
– zawartość witamin i składników mineralnych takich jak: żelazo, magnez, wapń, potas, wit. C, E i A oraz wit. z grupy B.,
– bogaty profil aminokwasowy – cenne źródło lizyny, leucyny czy fenyloalaniny.
Podsumowanie
Rynek produktów mięsnych stale dostosowuje się do zmieniających potrzeb konsumentów.
Pojawiają się już produkty, które charakteryzują się cechami, którymi jest zainteresowany klient. Do nich należą wyroby o obniżonej zawartości tłuszczu, soli, będące źródłem błonnika, z wysoką zawartością białka – ilość białka w produktach strączkowych wynosi powyżej 30%.
Eksperci nie mają wątpliwości, że dla konsumentów dobrą propozycją produktową jest takie rozwiązanie, które spełni oczekiwania jakościowe i otworzy przed producentem nowe rynki zbytu. VITACEL PP 85 jest takim naturalnym dodatkiem wnoszącym pomysł do realizacji powyższego celu.
Maciej Kubusiak
Literatura dostępna w redakcji.
Publikacja jest chroniona prawem autorskim.
Przedruk tylko za pisemną zgodą wydawcy serwisu.