Za nami kolejna edycja największego bloku targowego skupiającego przedstawicieli branży spożywczej, gastronomicznej i hotelarskiej, którzy w dniach 27.09.-2.10.2014 odwiedzili Międzynarodowe Targów Wyrobów Spożywczych POLAGRA FOOD, Międzynarodowe Targi Gastronomii POLAGRA GASTRO, Targi Wyposażenia Hoteli INVEST-HOTEL, Międzynarodowe Targi Technologii Spożywczych POLAGRA TECH, Targi Smaki Regionów oraz Międzynarodowe Targi Techniki Pakowania i Logistyki TAROPAK. To był niezwykle intensywny czas dla naszych wystawców oraz zwiedzających wypełniony przede wszystkim spotkaniami biznesowymi, ale także konferencjami, szkoleniami i pokazami kulinarnymi, które z pewnością stały się kopalnią wiedzy co do trendów panujących obecnie na rynku spożywczym, gastronomicznym i hotelarskim.
=
Tegoroczną edycję tego obszernego bloku targowego tworzyło 1300 wystawców z 45 krajów świata. Blisko 30% tej grupy stanowili producenci i dystrybutorzy artykułów spożywczych oraz urządzeń i akcesoriów dla branży HoReCa.
=
O skali wydarzenia świadczy też imponująca liczba zwiedzających. Wspomniane wyżej targi odwiedziło łącznie ponad 65 tys. osób. W gronie zwiedzających gościliśmy przedstawicieli sieci handlowych, w tym m. in. z takich firm jak Eurocash Cash & Carry, Małpka, Carrefour Polska, Piotr i Paweł, Czerwona Torebka, Żabka, Biedronka, Intermarche Polska. Na targach pojawili się również przedstawiciele z cztero- i pięciogwiazdkowych polskich obiektów, m.in. z Hotelu Wierchomla SKI & SPA Resort, Hotelu Belvedere Resort & Spa, DANA Hotel & SPA, sieci hoteli Diament, czy Polish Prestige Hotels, a także lokalni przedstawiciele branży hotelarskiej reprezentujący Ilonn Hotel, Hotel Rzymski, Brovaria Hotel, HOT_elarnię Puszczykowo, Nowotel, Hotel Platinium, Hotel NH, SHERATON, Hotel CAMPANILE czy Hotel Andersia.
Blok rozpoczęły Targi Smaki Regionów, które smakołykami z niemal wszystkich województw przyciągały szeroką publiczność już od soboty 27 września. W niedzielę Dzień Piekarza zapoczątkował targi POLAGRA TECH, natomiast uroczysta inauguracja całego bloku wydarzeń odbyła się 30 września w obecności m. in. Prezydenta RP Pana Bronisława Komorowskiego oraz Ministra Rolnictwa Pana Marka Sawickiego. Wśród gości, którzy pojawiali się oficjalnym otwarciu targów nie zabrakło również parlamentarzystów, członków Korpusu Dyplomatycznego i Konsularnego, delegacji zagranicznych, a także przedstawicieli władzy samorządowej i lokalnej oraz szefów najważniejszych branżowych organizacji gospodarczych.
=
POLAGRA FOOD – motorem rozwoju nowych kierunków eksportu i trendów na rynku krajowym
Tegoroczna edycja POLAGRA FOOD to przede wszystkim obszerna ekspozycja branży mleczarskiej, która zajęła cały pawilon nr 8. Liczne grono wystawców obejmujące czołowe spółdzielnie mleczarskie w Polsce zaprezentowało bogaty asortyment, w tym wiele nowości. Pozostałe dwa pawilony dedykowane sektorowi spożywczemu zajęli m. in. producenci przetworów owocowo-warzywnych, oraz słodyczy. Liczna grupa producentów tych produktów obecna na targach świadczy o potencjale branży w tym obszarze. Ich stoiska cieszyły się ogromnym zainteresowaniem ze strony zwiedzających, a to jak wskazują wystawcy jest dobra prognozą dla nowych możliwości współpracy. Tegoroczną ekspozycję POLAGRA FOOD uzupełnili ponadto producenci i dystrybutorzy przypraw, dodatków do żywności, napojów, alkoholi i herbat.
=
Sięgnęli po złoto
Na szczególną uwagę zasługiwały stoiska Złotych Medalistów tegorocznej edycji POLAGRA FOOD. To prestiżowe wyróżnienie zdobyło aż 26 produktów, co tylko potwierdza fakt, że branża spożywcza nieustannie podąża za zmianami modelu odżywiania i szuka nowych rozwiązań, które spełnią oczekiwania konsumentów. W gronie tegorocznych laureatów Złotego Medalu MTP znalazły się firmy: Minsk Kristall OJSC, Niewieścin Sp. z o.o., Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Radomsku, Polskie Przetwory Sp. z o.o., Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Kole, Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Międzyborzu, Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska we Włoszczowej, LLC Ukraine Distribiuting Company KHORTYT S.A. Distillery, Rzeźnictwo Zyguła Zbąszynek Sp. z o.o., Spółdzielnia Mleczarska MLEKOVITA, Spółdzielnia Mleczarska „Sudowia”, Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Czarnkowie, Zakład Mleczarski Sp. z o.o. w Łaszczowie, Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska TOP-TOMYŚL, Zakład Przetwórstwa Mleka „Mlecz” Sp. z o.o. w Wolsztynie, Zakłady Mięsne Henryka Stokłosy oraz Zakład Mięsny Sp. j. Konarczak.
=
POLAGRA FOOD areną międzynarodowych spotkań
Targi POLAGRA FOOD jak co roku przyciągnęły tłumy profesjonalnych zwiedzających zainteresowanych poznaniem nowości na rynku spożywczym oraz podjęciem współpracy z nowymi dostawcami. W gronie tym gościliśmy aż 180 grup z zagranicy, m. in. z takich krajów jak Tadżykistan, Uzbekistan, Algieria, Iran, Egipt, Cypr, Francja czy Ukraina. Na specjalne zaproszenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi targi POLAGRA odwiedzili również przedsiębiorcy z Mołdawii, Węgier i Kenii. Jak podkreślił Witold Choiński Prezes Zarządu Związku „Polskie Mięso” obecność kupców z zagranicy pozwala nie tylko nawiązać nowe kontakty biznesowe, ale stwarza również możliwość kontynuacji działań, które zostały zapoczątkowane wcześniej. Również przedstawiciele sektora mleczarskiego docenili obecność zwiedzających spoza Polski. Wystawcy wskazywali, że to doskonała okazja, żeby nawiązać nowe kontakty, co nie jest bez znaczenia w obecnej sytuacji w jakiej znalazła się branża mleczarska, gdzie priorytetowym celem stało się teraz poszukiwanie nowych rynków zbytu.
=
Szanse i zagrożenia – okiem ekspertów
Jak co roku targowe ekspozycje zostały dopełnione przez atrakcyjny program wydarzeń. Podczas konferencji omawiano m. in. perspektywy dla polskiego rynku spożywczego, zarówno te związane z rozwojem produkcji innowacyjnych produktów o podwyższonej wartości odżywczej czy ograniczających zachorowalność na choroby cywilizacyjne, jaki i te o charakterze handlowym związane z eksportem polskiej żywności. Nie zabrakło również tematyki marketingowej – o trendach w działaniach promocyjnych w miejscu sprzedaży mówili eksperci z TNS Polska. Spotkanie przyciągnęło liczne grono detalistów, w tym wielu przedstawicieli sieci handlowych.
=
POLAGRA GASTRO – kompilacja nowatorskich rozwiązań dla gastronomii i kulinarnych talentów
Tegoroczna edycja targów POLAGRA GASTRO ponownie stała się areną prezentacji oferty liderów działających na rynku gastronomicznym. Zwiedzający restauratorzy i kucharze mogli zapoznać się z nowymi rozwiązaniami sprzętowymi dla profesjonalnych kuchni oraz z wyposażeniem sal restauracyjnych.
=
Najlepsze rozwiązania dla gastronomii
W tym roku w gronie laureatów Złotego Medalu MTP pojawiły się aż dwa produkty z ekspozycji POLAGRA GASTRO. Wyróżnienie otrzymały firmy: Komat Mieczysław Kozłowski oraz Rational sp. z o.o. O tym, że wyróżnienie to ma duże znaczenie marketingowe świadczy fakt, że jeden z laureatów już drugiego dnia trwania targów mógł pochwalić się sukcesem sprzedażowym związanym z nagrodzonym produktem.
=
Kulinarne prezentacje wstępem do rozmów o współpracy
Nieodzownym elementem ekspozycji były pokazy kulinarne i degustacje, które miały zaprezentować nie tylko sposób działania nowoczesnych urządzeń, ale także efekt finalny w postaci potraw przygotowanych z ich wykorzystaniem. Zwiedzający tłumnie gromadzili się na warsztatach dotyczących sous-vide prowadzonych przez kucharzy współpracujących z HENDI Polska oraz przy stoisku Forno Italia, gdzie można było podziwiać prace włoskich specjalistów od pizzy i imponujące piece do jej wypieku. Szerokie audytorium miały też kulinarne popisy Krystiana Zalejskiego w strefie kulinarnej SELGROS, która przyciągała nie tylko aromatem, ale również wyjątkowo barwną ekspozycją rodzimych i egzotycznych owoców oraz warzyw.
=
Kawa na ławę, czyli kawiarniany biznes w eksperckim wydaniu
Nie zabrakło również ciekawej oferty dla baristów i managerów kawiarni – w strefie kawowej zaprezentowano bogaty wachlarz akcesoriów do parzenia kawy i herbaty renomowanych marek. Kluczowym jej punktem była jednak scena, na której Mistrz Polski Latte Art Marcin Michalik oraz inni utalentowani bariści zaprezentowali swój kunszt w przygotowywaniu dobrej kawy, a także podzielili się cennymi radami wskazując na co należy zwrócić uwagę prowadząc kawiarnię, jakie aspekty jej prowadzenia wymagają szczególnej uwagi i jak przekuć je w sukces.
=
Nowoczesne aranżacje przynoszące efekty handlowe
Ciekawym wydarzeniem tegorocznej edycji targów POLAGRA GASTRO było również spotkanie z Dariuszem Gocławskim, szefem pracowni architektonicznej tworzącej projekty m. in. wnętrz komercyjnych i sieci gastronomicznych. Prezentacja nowych trendów w aranżacji restauracji i pomysłów w zakresie budowania dodatkowych funkcjonalności stanowiących nie tylko atrakcję dla klientów, ale również ośrodek generowania przychodu, wzbudziła duże zainteresowanie i dostarczyła wielu inspiracji uczestnikom wykładu.
=
Kuchnia w mistrzowskim wydaniu
Miejscem, które przyciągnęło liczne grono zwiedzających podczas targów POLAGRA GASTRO była z pewnością scena Kulinarnego Pucharu Polski. Zwycięzcami XIV edycji tego najbardziej prestiżowego konkursu w polskiej gastronomii zostali Przemysław Gryz i Łukasz Ziętek. Wstęp do półfinału wywalczyli już w zeszłym roku podczas XI Kujawsko-Pomorskich Potyczek Kulinarnych. Przygotowując półfinałową przystawkę z przegrzebek oraz deser weszli do finału Kulinarnego Pucharu Polski, by w nim z fantazją i w oparciu o profesjonalne techniki gotowania połączyć polędwiczki cielęce ze świeżym jarmużem oraz borówkami. Ta kompozycja urzekła międzynarodowe Jury konkursu, w którym wraz z Przewodniczącym Zenonem Hołubowski zasiedli Paraschos Anxiotis, Daniel Ayton, Harald Fraget, Jonas Larsson, Milan Sahanek oraz Miroslav Kubec, Dyrektor WACS na Europę Centralną.
Zawodnikom Kulinarnego Pucharu Polski kibicowali przyjaciele, eksperci ze świata gastronomii oraz przedstawiciele firm współpracujących przy realizacji konkursu, w tym między innymi sponsorów – Unilever Food Solution oraz Nordzucker.
=
Sponsor Generalny Konkursu: Sponsor Główny Konkursu:
=
INVEST-HOTEL – pakiet rozwiązań zapewniający komfort gości hotelowych
Meble, materace, tekstylia, oświetlenie, armatura łazienkowa, wanny SPA, ubiór dla personelu hotelowego, elementy dekoracji oraz zastawa stołowa – to wszystko można było zobaczyć podczas tegorocznych targów INVEST-HOTEL. Przedsiębiorcy z branży hotelarskiej zaprezentowali swoje produkty i usługi w nowoczesnym pawilonie wystawowym 8A. Oferta wystawców była różnorodna, ale też skrupulatnie dobrana do potrzeb branży, dzięki czemu wzbudziła zainteresowanie profesjonalistów – hotelarzy, inwestorów, architektów i projektantów wnętrz, a także przedstawicieli sanatoriów, uzdrowisk, obiektów spa i wellenes oraz mniejszych ośrodków wypoczynkowych.
Program merytoryczny doceniony przez branżę Z myślą o profesjonalnych zwiedzających targi INVEST-HOTEL przygotowano szereg interesujących seminariów oraz prelekcji. Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się „<HMC> Hotel Marketing Conference” zorganizowana przez PROFITROOM we współpracy z Google oraz Międzynarodowymi Targami Poznańskimi. Frekwencja dopisała również podczas „Hotel Design Meeting Ogólnopolskiej Konferencji Projektowania, Wzornictwa i Trendów w Hotelarstwie”, wydarzenia zorganizowanego przez Instytut Rynku Hotelarskiego i MTP. Wśród prelegentów prowadzących wskazane konferencje pojawili się m.in. Tim Mutton, Grzegorz Dżus, Zenon Błądek, Luiza Jodłowska, Rafał Maliński, Stefan Trienen, Krzysztof Kowalczykiewicz czy Waldemar Antonowicz. Goście targowi chętnie wzięli udział także w seminariach poprowadzonych przez Krzysztofa Gąbińskiego i Piotra Tabora – „Revenue management” oraz „Zarządzanie personelem w hotelu” oraz w konferencjach na temat innowacji w hotelarstwie i aktualnej sytuacji branży.
=
Więcej informacji na temat zakończonych targów POLAGRA FOOD, POLAGRA GASTRO oraz INVEST-HOTEL znajdą Państwo na stronach: www.polagra-food.pl, www.polagragastro.pl oraz www.investhotel.pl
==