Z Joanną Plucknett – analitykiem trendów spożywczych w firmie Inwestel Sp. z o.o. rozmawia Karolina Szlapańska
Czy w produkcji wyrobów mięsnych warto brać pod uwagę młodzieżowe trendy?
Mówiąc o pokoleniu dzisiejszej młodzieży mamy na myśli grupę nasto- i dwudziestolatków wchodzącą właśnie w dorosłość i samodzielność, z rosnącą siłą nabywczą, która będzie tworzyć główny trzon konsumentów przyszłości. Odpowiadając na ich preferencje i potrzeby zapewniamy swojej marce przyszłość. Nasza firma od lat śledzi trendy spożywcze nie tylko z Polski, ale z całego świata, dlatego dobrze wiemy, że to, czym początkowo interesuje się głównie młodzież, z czasem często staje się ogólnym trendem.
Czy możemy przekonać młodzież do kupowania w sklepach firmowych?
Młodzi ludzie i single, którzy nie mają jeszcze do wykarmienia całej rodziny, robią częste, ale mniejsze zakupy, po drodze z pracy czy uczelni. Pod tym względem małe, lokalne sklepy firmowe byłyby dla nich świetnym miejscem, pod warunkiem, że będą miały w ofercie produkty, których młodzież poszukuje. Liczy się dla nich bardzo wygoda i możliwość sprawdzenia składu, dlatego wędliny paczkowane, które można wziąć do ręki, obejrzeć i przeczytać listę składników, są częściej wybierane przez tę grupę niż wędliny z lady na wagę.
Pamiętajmy, że dzisiejsza młodzież bardzo zwraca uwagę na ekologiczny aspekt wszystkiego, co kupuje. Znaczenie będzie mieć więc opakowanie produktu, sposób prezentacji w sklepie oraz praktyki produkcyjne i cały etos marki.
Warto do oferty sklepów wprowadzić nowoczesne produkty roślinne, którymi ta grupa jest naprawdę zainteresowana. Młodzi lubią także kupować przez internet, więc warto zadbać również i o ten kanał sprzedaży.
Jakie smaki są najbardziej popularne wśród młodych konsumentów?
Młodzież jest zawsze bardziej otwarta na eksperymenty smakowe. Chętnie wybierają smaki, które dostarczą im silnych wrażeń zmysłowych lub takich, które poprawiają nastrój, podnoszą na duchu i pomagają się zrelaksować. Zestresowani i borykający się ze swoim zdrowiem psychicznym młodzi ludzie, w jedzeniu poszukują ukojenia i komfortu. Lubią smaki słodkie, takie jak miód oraz rozgrzewające ostrości. Badania pokazują, że smaki botaniczne i ziołowe są w tej grupie konsumentów mniej popularne.
Czy młodzi ludzie rzeczywiście wybierają produkty roślinne?
Młode pokolenie jest rzeczywiście bardzo otwarte na kategorię produktów roślinnych, głównie ze względu na chęć przeciwdziałania zmianom klimatu. Zauważyliśmy jednak, że nieraz dobre intencje w tym kierunku są zahamowane przez smak wypadający gorzej w stosunku do mięsa oraz zbyt wysoką dla młodzieży cenę. Dlatego kreując produkty roślinne, zawsze staramy się zapewnić ich wysoką wartość oraz smak, który może konkurować z mięsem. Nasze prototypy są oceniane przez grupę osób o różnych preferencjach smakowych, czerpiemy także pomysły z działów rozwoju naszych dostawców z Niemiec, Francji i Hiszpanii.
Jakie cechy powinien mieć idealny produkt, który zainteresowałby młodzież?
Przede wszystkim musi być smaczny! Wygodny i szybki w przygotowaniu – dzisiejsza młodzież chętnie gotuje, ale ich szybki tryb życia nie pozwala spędzać w kuchni zbyt wiele czasu.
Korzystne byłoby kilka wariantów stylowo-smakowych, o krótkiej liście naturalnych składników, w ekologicznym, ale atrakcyjnym wizualnie opakowaniu.
Młodzież patrzy często na produkt przez pryzmat całego wizerunku firmy. Lubią wiedzieć, w jaki sposób produkowana jest żywność. Chętniej wybierają marki, które mają spójną i szczerą obecność w mediach społecznościowych i stosują etyczne i zrównoważone procesy produkcji.
Czy firma Inwestel może nam pomóc w stworzeniu produktów atrakcyjnych dla młodego pokolenia?
Firma Inwestel od lat zajmuje się nie tylko sprzedażą przypraw i dodatków, ale kompleksowym doradztwem na całym etapie produkcji. Tworzymy koncepcję produktu w oparciu o naszą znajomość trendów i potrzeb rynku, układamy recepturę i dobieramy wszystkie potrzebne dodatki. W naszym technikum wykonujemy próby oraz pomagamy naszym klientom we wdrożeniu produkcji. Mamy w swojej ofercie wiele ciekawych kompozycji smakowych, nie boimy się eksperymentować i lubimy tworzyć innowacyjne produkty, które zaintrygują młodego konsumenta.
Możemy zaoferować również szereg naturalnych środków przeznaczonych dla produktów o czystej etykiecie, co dla świadomej i czytającej składy młodzieży jest szczególnie istotne. Doradzimy również w kwestii opakowania i ekspozycji w sklepie.
Dziękuję za rozmowę.