Świat się zmienia, my także

Z Rafałem Chmielem – dyrektorem handlowym ds. osłonek sztucznych firmy DAT-Schaub rozmawia Katarzyna Salomon

 

Jak ocenia Pan rynek zamienników mięsa w Polsce i perspektywy jego rozwoju?
Nie ma właściwie 100% zamienników mięsa, ale oczywiście wiele firm na świecie, a także w Polsce prowadzi badania, aby opracować alternatywny surowiec. Ten rynek postrzegam jako ewolucję naszego sposobu odżywiania. Statystyczny konsument w swojej diecie spożywa zbyt dużo mięsa i jego przetworów, co negatywnie wpływa na środowisko naturalne, zmiany klimatu, zdrowie człowieka itp. Powstał więc trend, który poprzez edukowanie oraz proponowanie alternatywy przyzwyczaja odbiorcę do zmniejszenia udziału pochodnych mięsa w swojej diecie. Oczywiście, część populacji przeszła i pewnie jeszcze część przejdzie na wegetarianizm, część zostanie fleksitarianami lub po prostu zacznie inaczej jeść zwracając większą uwagę na środowisko. W każdym razie jesteśmy w momencie, gdy zmieniają się preferencje konsumentów – ten rynek będzie się powiększał i w zależności od zamożności społeczeństwa będzie się to działo wolniej lub szybciej.

 

Czy w Waszej ocenie trend roślinnych zamienników mięsa może stanowić zagrożenie dla naszej branży czy raczej jest to ciekawa i warta wykorzystania szansa oraz możliwość wzbogacenia oferty?
Jestem przekonany, iż trend ten nigdy nie zdominuje klasycznego przetwórstwa mięsa. Oczywiście jest to wyzwanie – na rynku powstaje wiele podmiotów, które skierowane są na innowacje, wprowadzają wiele nowych produktów alternatywnych dla na przykład zwyczajnych parówek czy kiełbasek. Wystarczy jednak przyjrzeć się działaniom kilku największych przetwórców mięsa, aby znaleźć w ich ofercie również nowe, odpowiadające trendom produkty z gamy vege. Świat się zmienia, my także, więc i produkcja żywności zmienia się i podąża za trendami. W najbliższym czasie prognozujemy ciągły wzrost w tym segmencie i dlatego uzupełniliśmy nasze portfolio o nowe typy osłonek i opakowań. Nie lekceważymy tego segmentu i chcemy także aktywnie uczestniczyć w jego rozwoju – właśnie dlatego inwestujemy w nowe, niewymagające inwestycji w sprzęt i w 100% roślinne osłonki w naszej ofercie.

 

Kto najczęściej sięga po produkty vege?
Wiele badań pokazuje, iż głównym odbiorcą są osoby młode, aktywne oraz dbające o zrównoważony rozwój i środowisko. Drugą grupą odbiorców są osoby zmagające się z różnymi schorzeniami dla których dieta oparta o żywność roślinną jest zalecana przez lekarzy i dietetyków.

 

Odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku jest nowa propozycja firmy DAT-Schaub – osłonka Veggie Casing, proszę o przedstawienie najważniejszych zalet tego ciekawego produktu.
Osłonka Veggie jest w pełni roślinną alternatywą dla na przykład osłonek kolagenowych lub jelit. Wiele roślinnych kiełbasek produkowanych jest z zastosowaniem osłonek celulozowych, które trzeba obierać w zakładzie (konieczność inwestycji w sprzęt) lub w domu u konsumenta, co w dobie żywności wygodnej nie jest zbyt popularne. Nasza osłonka jako roślinna i jadalna łączy wszystkie zalety innych osłonek. Stosuje się ją dokładnie tak jak osłonki kolagenowe. Oczywiście także nie trzeba jej zdejmować. Przygotowana jest w gotowych do nadziewania raupach w szerokiej gamie kalibrów i jest od razu gotowa do użycia. Wystarczy standardowa nadziewarka, która jest obecna w każdym zakładzie produkującym kiełbaski. Nie są konieczne żadne dodatkowe inwestycje, żadne linie do ko-ekstruzji. Nadziewarka + farsz + osłonka = kiełbaska.
Nasze osłonki oczywiście posiadają certyfikaty Halal i Kosher. Jest to więc idealna osłonka, aby bez dodatkowych kosztów zaistnieć w segmencie Vege – nawet dla zakładu mięsnego.

 

Jak klienci przyjęli Waszą nową propozycję?
Obecnie prowadzimy kilkanaście projektów u małych i dużych producentów – niektóre z nich są naprawdę nowatorskie i bardzo nieoczywiste. Obserwujemy ciągłe zainteresowanie klientów tym produktem. Wierzymy w sukces tego rozwiązania.

 

Co skłoniło Państwa do poszerzenia oferty o produkt skierowany do wegetarian?
Wspólnie z naszym partnerem, firmą Viscofan będącą największym producentem osłonek dla przemysłu mięsnego, obserwujemy rynek i staramy się odpowiadać na nowe zjawiska, potrzeby oraz trendy jakie pojawiają się w naszym otoczeniu. Jako ciekawostkę mogę powiedzieć, iż wkrótce w naszej ofercie pojawią się kolejne produkty z grupy vege. Mamy ambicję posiadać rozwiązania dedykowane dla większości produktów i producentów na rynku. Chcemy być aktywatorem zmian i wspólnie z naszymi klientami opracowywać nowe rozwiązania rozwijając wzajemnie nasze biznesy.

 

Dziękuję za rozmowę.