
Rok 2024 był bez wątpienia trudny i wymagający dla całej branży mięsnej. Wyzwania, które w największym stopniu warunkowały funkcjonowanie wszystkich przedsiębiorstw, to przede wszystkim inflacja, rosnące koszty surowców i produkcji, brak stabilności na rynkach surowcowych i epidemia ASF. – Sprostanie tym wyzwaniom wymagało od nas nie tylko ciężkiej pracy, ale także elastyczności w działaniu, otwartości na zmiany i sprawnego podejmowania decyzji w odpowiedzi na aktualne uwarunkowania – mówi Przemysław Gostkiewicz, Prezes Zarządu Sokołów S.A. – Mimo złożonej sytuacji rynkowej, udało nam się w zakończonym roku budżetowym zwiększyć masę sprzedaży i utrzymać przychody na poziomie roku ubiegłego.
W zakończonym roku budżetowym w Grupie Sokołów przeznaczono na realizację inwestycji ponad 168 milionów złotych. Inwestycje te, zgodnie ze strategią rozwoju firmy, mają na celu wzrost konkurencyjności i zwiększanie mocy produkcyjnych. Do najważniejszych inwestycji zrealizowanych w roku rozliczeniowym 2023/2024 należą między innymi: linia do plastrowania wędlin w Oddziale w Jarosławiu, linia do nadziewania parówek w Oddziale w Robakowie, komora dojrzewania wołowiny na sucho w Oddziale w Tarnowie, linia do pakowania mięs w Oddziale w Sokołowie oraz linia do produkcji dań gotowych w Oddziale w Jarosławiu. Zrealizowane zostały także inwestycje, które pozwalają ograniczać wpływ produkcji na środowisko. Firma rozbudowała swoje farmy fotowoltaiczne. W sześciu oddziałach produkcyjnych Sokołowa zostały wykonane mikroinstalacje fotowoltaiczne o łącznej mocy 450 kWp. W nowym roku budżetowym zostaną one rozbudowane do mocy ~4500 kWp. Zapewni to redukcję emisji CO2 o około 2000 ton rocznie. Wychodząc naprzeciw trendom żywieniowym i zmieniającym się potrzebom współczesnych konsumentów, w 2024 roku Sokołów wprowadził na rynek aż 88 nowości, wśród nich m.in. Kids Burger z linii Sokoliki oraz linię produktów wysokobiałkowych Sokołów High Protein+, w której znaleźć można parówki, kabanosy drobiowe i wołowe, beef jerky, salami chips crispy oraz mini snacki salami. Firma kontynuowała także realizację szeroko zakrojonej strategii CSR. Ważnym jej punktem są działania promujące zdrowy tryb życia i zbilansowaną dietę, zwłaszcza wśród najmłodszych. W 2024 roku odbyła się kolejna edycja turnieju piłki nożnej dla dzieci Sokoliki Cup. W rozgrywkach wzięło udział 128 drużyn, czyli ponad 1790 młodych pasjonatów i pasjonatek futbolu, a wielki finał, z udziałem ambasadorów Akademii Sokolika: Łukasza Fabiańskiego i Łukasza Piszczka, został rozegrany na Stadionie Miejskim Legii Warszawa.
Przemysław Gostkiewicz
Prezes Zarządu Sokołów S.A.