Dla Goodvalley kluczowe jest prowadzenie działalności w zgodzie z naturą. Ideę tę producent z Przechlewa wdraża już od ponad 30 lat, a od 20 lat regularnie raportuje swoją niefinansową działalność. W tym roku wydał kolejny Raport Zrównoważonego Rozwoju podsumowujący ekspansję firmy w ostatnim czasie.
Przez trzy dekady funkcjonowania Goodvalley zmieniły się uwarunkowania rynkowe, w których działa firma. Okres ogromnych przemian gospodarczych w latach dziewięćdziesiątych, wejście do Unii Europejskiej czy coraz bardziej rygorystyczne przepisy w zakresie środowiskowym – to przykłady jak zmieniał się krajobraz polityczny w tym czasie. Dodatkowo ważnym aspektem jest też coraz większa świadomość konsumentów w zakresie ochrony przyrody. Odpowiadając na zapotrzebowanie rynku, firma Goodvalley również rozwijała się wraz z upływem lat. Od 1994 roku liczba zakładów produkcyjnych Goodvalley zwiększyła się z 5 do 37 lokalizacji. W tym samym okresie wielkość sprzedaży Goodvalley wzrosła – z poziomu 4 do 603 mln rocznie. Mimo dynamicznego rozwoju to, co pozostało niezmienne to stosowanie przez Goodvalley innowacyjnych i odpowiedzialnych praktyk rolniczych.
„Dzięki solidnym fundamentom, opartym na duńskich i polskich tradycjach oraz nowoczesnemu podejściu do rolnictwa i hodowli, Goodvalley może wyróżnić się na polskim rynku pionierskimi rozwiązaniami. Zgodnie z ideą odpowiedzialnego zarządzania zasobami postanowiliśmy w 2005 roku wybudować nasze pierwsze biogazownie, które od momentu uruchomienia wyprodukowały łącznie 771 563 MWh zielonej energii.
W Goodvalley unikamy pojęcia „odpady”. Dla nas to pozostałości powstałe w wyniku działań przedsiębiorstwa stanowiące zasoby, które nauczyliśmy się odpowiedzialnie przetwarzać. – opowiada Paweł Nowak, Prezes Goodvalley Polska – Podsumowanie naszych inicjatyw znajduje się w Raporcie Zrównoważonego Rozwoju. Pierwszy taki dokument przygotowaliśmy już w 2004 roku. Zważając na to, że dopiero teraz wchodzi w życie dyrektywa, która narzuca raportowanie niefinansowe firmom, możemy z dumą przyznać, że my w Goodvalley realizujemy to postanowienie już od 20 lat”.
Przykład działań
Goodvalley działa w sposób zrównoważony stale udoskonalając swoje procesy zarówno produkcyjne, rolne, jak i hodowlane. Producent na każdym etapie dba o redukcje emisji gazów cieplarnianych, dlatego też niezmiennie od 2012 r. oblicza i weryfikuje ślad węglowy swojej działalności. W przeszłości kalkulacja przeprowadzana była na poziomie przedsiębiorstwa, a obecnie w odpowiedzi na potrzeby rynku i konsumenta zmieniono metodę na kalkulację śladu węglowego produktu (tzw. LCA). Ta decyzja wynikała z rosnących obaw dotyczących zmian klimatycznych, które stają się coraz bardziej palącym problemem na całym świecie. Zamiast koncentrować się na dążeniu do bilansowania emisji w dużej mierze dzięki biogazowniom, firma postanowiła przeprowadzić gruntowne przewartościowanie swojej strategii.
„Jako Goodvalley nie chcemy spoczywać na tzw. laurach – ciągle się zmieniamy i wprowadzamy coraz nowsze rozwiązania z myślą o środowisku. Naszym celem jest także inspirowanie branży, zwłaszcza dużych graczy, którzy pod kątem działań na rzecz planety ponoszą dużą odpowiedzialność. Jako lider i innowator staramy się udowadniać, że działanie w zgodzie z przyrodą i otoczeniem może się opłacać.” – zaznacza Paweł Nowak. Innym przykładem odpowiedzialnych działań marki są biogazownie, które łącznie wyprodukowały do tej pory 771 563 MWh zielonej energii. Prowadząc uprawę własnych zbóż przeznaczonych na paszę dla hodowanych przez firmę zwierząt i produkując zieloną energię w biogazowniach, Goodvalley wykorzystuje prawie wszystko, co uzyskuje w swojej działalności ograniczając przy tym ilość pozostałości poprodukcyjnych.
Zachęcamy do zapoznania się z najnowszym Raportem Zrównoważonego Rozwoju Goodvalley: https://www.goodvalley.com/reports/
O Goodvalley
Firma Goodvalley powstała niemal 30 lat temu z przekonania, że musi istnieć sposób produkcji wysokiej jakości żywności, zapewniający zachowanie środowiska naturalnego w dobrym stanie. Z potrzeby podkreślenia tego, co jest dla konsumentów ważne: pochodzenia z Przechlewa na Pomorzu oraz jakości i smaku produktów powstała marka Dolina Dobra. W portfolio marki znajdują się produkty mięsne najwyższej jakości, bo produkowane w sposób dobry dla natury, w oparciu o najlepsze praktyki hodowlane oraz rolnicze.
Wszystkie nasze wyroby powstają w harmonii z naturą, zgodnie z najlepszymi praktykami rolniczymi oraz dobrego chowu. Nasze pierwsze gospodarstwa zostały założone w Polsce w roku 1994 roku specjalizując się w produkcji wieprzowiny. Możemy pochwalić się tylko polską hodowlą i wyrobami pochodzącymi tylko z polskiego mięsa. Dzięki naszym własnym uprawom jesteśmy pewni, że nasze zwierzęta otrzymują wysokiej jakości paszę bogatą w składniki odżywcze. Hodowla własnej trzody chlewnej jest naturalnym przedłużeniem naszej działalności rolniczej i łączy dbałość o dobrostan zwierząt z troską o najwyższą jakość produktów. Jesteśmy bowiem głęboko przekonani, że bez odpowiedniej troski, niemożliwe jest osiągnięcie wysokiej jakości. Posiadanie własnego zakładu przetwórczego umożliwia nam kontrolowanie całego procesu produkcji – od pola do stołu.
Staramy się zawsze oddać naturze to, co od niej zaczerpnęliśmy, dlatego wykorzystujemy odpady roślinne w naszych biogazowniach, tworząc własną energię i ograniczając nasz wpływ na środowisko. W swoich produktach nie stosujemy sztucznych konserwantów i wzmacniaczy smaku. Nasze produkty pakujemy w tacki z recyklingu i nadające się do recyklingu. To rozwiązanie pozwala nam nie przyczyniać się do zwiększania produkcji plastiku pierwotnego, a przetwarzać to, co już zostało wcześniej wytworzone, przy okazji obniżając nasz wpływ na klimat.
W Goodvalley szczególną uwagę przywiązujemy również do zagadnień związanych z ochroną klimatu i odpowiedzialnego korzystania z zasobów środowiska. Na każdym etapie swojej działalności ograniczamy emisję gazów cieplarnianych. Ponadto produkujemy zieloną energię we własnych ośmiu biogazowniach. Zachowanie bioróżnorodności ma zasadniczy wpływ na klimat, dlatego w Goodvalley dbamy o to, aby nasze uprawy nie wpływały negatywnie na florę i faunę sąsiadującą z naszymi polami. W tym celu utrzymujemy zazielenienia śródpolne, czyli naturalne ekosystemy.
Goodvalley stanowi synonim nowoczesnego polskiego rolnictwa dostarczającego naturalnych produktów najwyższej jakości. Wyznaczając trendy w wyrobach spożywczych, hodowli, uprawie roślin i produkcji energii odnawialnej tworzymy ponad 1300 miejsc pracy, operując na areale przekraczającym 13 tys. ha. Nasze gospodarstwa są pionierami technologii spożywczych, rolniczych i pro-środowiskowych.
Był to pierwszy artykuł z cyklu „Zrównoważony rozwój” w miesięczniku „Rzeźnik polski”.
Zachęcamy do współtworzenia tego działu.