Oszczędność wody w procesie mycia w zakładach produkcji żywności

Czy Twój zakład dotyka ten sam problem?
Problem, z którym boryka się wiele zakładów produkcyjnych, dotyczy niewłaściwych technik mycia, które mogą mieć negatywny wpływ na efektywność całego procesu utrzymania higieny, co niestety przekłada się na wydajność produkcji oraz jakość finalnych wyrobów. W dzisiejszym świecie dynamicznie rozwijającej się branży spożywczej, zapewnienie odpowiednich standardów czystości i higieny jest kluczowe dla zachowania konkurencyjności. Pomimo tego, że polski przemysł w tym zakresie idzie ramię w ramię z najlepszymi, to można jeszcze zdefiniować obszary do doskonalenia.
Przykładowo: zauważamy, że pracownicy, zamiast sięgać po właściwe akcesoria, jak chociażby odpowiednia lanca, która umożliwia docieranie do trudno dostępnych miejsc oraz skuteczne usuwanie zanieczyszczeń, po prostu „ułatwiają” sobie prace płucząc powierzchnię wodą bezpośrednio z szybkozłącza. Celowo tutaj zastosowaliśmy cudzysłów, ponieważ taki sposób mycia jest mało efektywny i prowadzi do nadmiernego zużycia wody oraz znacznie przyczynia się do jego wydłużenia.
Narzędzia ręczne do utrzymania czystości, to kolejny bardzo ciekawy temat, wielokrotnie poruszany z pracownikami uczestniczącymi w procesach mycia na obszarach produkcyjnych.
„Często widzę sytuacje, kiedy pracownicy mają problem, ponieważ ‘szczotka ma nie właściwie dopasowanego włosia’ i przez to nie spełnia swojego zadania. Niedostosowane narzędzia mają negatywny wpływ na efektywność mycia, jakość sprzątania oraz zmniejszają wydajność, co wydłuża czas mycia.
Zawsze powtarzam, że narzędzia ręczne zawsze muszą iść w parze z akcesoriami mycia, tak by skutecznie wpływać na mniejsze zużycie wody, co jest bardzo istotnym elementem w zachowaniu najwyższych standardów higieny na obszarach produkcji żywności. Kolejnym bardzo ważnym elementem poruszanym w rozmowach, warsztatach i szkoleniach jest zwracanie uwagi na problem utrzymania w czystości samych narzędzi ręcznych. Istotnym jest, by po każdej pracy narzędzia zostały doczyszczone. Brak tego nawyku spowoduje dalsze namnażanie się zanieczyszczeń mikrobiologicznych i spowoduje poważne zagrożenie bezpieczeństwa żywności”. – Agnieszka Pala, Dyrektor Handlowy w Safe Hygiene Products Sp. z o.o.

 

Brak szkoleń i wiedzy
Bardzo często przyczyną nieodpowiednich praktyk mycia jest niedostateczne przeszkolenie pracowników lub brak aktualnych informacji na temat najlepszych praktyk. Może prowadzić do niewłaściwego stosowania środków czyszczących oraz nieefektywnego wykorzystania zasobów, takich jak woda i energia. Pracownicy mogą nie być świadomi wpływu, jaki mają ich działania na całkowite koszty eksploatacyjne oraz na środowisko.
Zauważając sygnały wskazujące na niewłaściwe wykonywanie tych procesów, na przykład nadmierne zużycie wody czy niewłaściwe dozowanie detergentów, możliwe jest zareagowanie na czas. Regularne audyty i szkolenia mogą pomóc w identyfikacji problemów oraz we wprowadzaniu korekt, co w efekcie znacząco obniży koszty eksploatacyjne.

 

 

Oszczędność wody, środków chemicznych oraz redukcja ilości ścieków stają się kluczowymi kwestiami dla właścicieli zakładów produkcyjnych, którzy dążą do zwiększenia efektywności i zrównoważonego rozwoju. Przy odpowiednim szkoleniu i dostarczaniu właściwych narzędzi, pracownicy mogą stać się nie tylko bardziej efektywni, ale również bardziej zaangażowani w dążenie do celów ekologicznych i ekonomicznych przedsiębiorstwa.

 

Jak technologia SaveWATER rewolucjonizuje przemysł spożywczy?
W obecnych czasach, kiedy zasoby wodne stają się coraz bardziej ograniczone, oszczędność wody i efektywność jej wykorzystania w różnych branżach stają się niezwykle istotne. Szczególnie zauważalne jest to w sektorze produkcji żywności, gdzie zużycie wody podczas procesów mycia jest ogromnym wydatkiem. W zakładach przetwarzania żywności, gdzie higiena ma kluczowe znaczenie, optymalizacja procesów związanych z myciem jest nie tylko kwestią ekonomiczną, ale i ekologiczną. W tym kontekście niezwykle obiecującą technologią jest innowacyjny system SaveWATER, który zabezpiecza klientów przed nieprawidłowymi praktykami w procesach mycia, co w efekcie przekłada się na oszczędności wody, a nawet środków chemicznych.

 

Dlaczego inwestycje w technologię SaveWATER mają sens?
Inwestycja w innowacje, takie jak SaveWATER, przynosi wiele korzyści. System ten pozwala zabezpieczyć klienta przed nadmiernym zużyciem wody poprzez nieautoryzowane stosowanie systemu mycia. Dodatkowym aspektem jest poprawa trwałości samego szybkozłącza. Kwestia „wypadających” uszczelek, co prowadzi do niekontrolowanych wycieków, jest znana w całej branży. SaveWATER w 100% rozwiązuje ten problem.

 

 

Dlaczego warto zainwestować w system Visual Lean Tablice Cieni?
System Visual Lean w przypadku użytkowania narzędzi ręcznych do utrzymania czystości, z praktycznego punktu widzenia ma istotny wpływ m.in. na dyscyplinę odwieszania ich na miejsce do tego przeznaczone. Zwykle podczas warsztatów i szkoleń pracowników będących bezpośrednimi użytkownikami zwracamy uwagę na fakt, że myty obszar, to wspólny obszar zespołu ludzi, którzy odwieszając narzędzia na właściwe miejsce, wspierają swoich kolegów, którzy dzięki temu nie muszą biegać na koniec hali w poszukiwaniu narzędzi, co niestety wpływa na mniejszą efektywność mycia oraz wydłużanie jego czasu. Jest to niesamowicie ważnym elementem, ponieważ każdy z nas wie, że ‘czas to pieniądz’.

 

Ekologiczny aspekt oszczędności
Zarządzanie zasobami wodnymi zyskuje na znaczeniu nie tylko z ekonomicznego punktu widzenia. Bardzo ważnym aspektem jest również odpowiedzialność ekologiczna. Ograniczenie zużycia wody oraz chemikaliów przyczynia się do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. W kontekście zmian klimatycznych i rosnących globalnych problemów związanych z dostępnością czystej wody każda kropla się liczy.

 

Przykłady sukcesu
„Warto zwrócić uwagę na przykład jednego z naszych klientów w Norwegii, który zdecydował się na wdrożenie technologii SaveWATER. Po implementacji systemu jeden z największych producentów łososia odnotował oszczędności w wysokości 12% w zużyciu wody podczas procesu mycia. Dzięki temu zakład nie tylko zmniejszył swoje wydatki, ale również przyczynił się do ochrony środowiska, co w dzisiejszych czasach jest szczególnie istotne z perspektywy społecznej. Producent borykał się z nieprawidłowym użytkowaniem lanc w trakcie procesu mycia. Dzięki zastosowaniu naszej technologii SaveWATER poprawiono ergonomię pracy, ponieważ oprócz oszczędności na rachunkach, pozbyto się problemu wypłukiwania uszczelek”. – Paweł Kubala, Dyrektor Handlowy CleanAccess Sp. z o.o.

 

Podsumowanie
Oszczędność wody jest kluczowym aspektem, który powinien być brany pod uwagę przez zakłady produkcyjne, zwłaszcza w branży spożywczej. Wprowadzenie nowoczesnych technologii, takich jak SaveWATER oraz odpowiednie szkolenie personelu może znacząco poprawić efektywność procesów mycia. Istotne jest pokazanie pracownikom, że użycie szczotki połączone z odpowiednimi akcesoriami znacznie skraca czas mycia, ułatwia proces, a tym samym wpływa na mniejsze zużycie wody i środków chemicznych. Pozwala to nie tylko na realne oszczędności finansowe, ale również wpisuje się w globalne trendy dotyczące ochrony środowiska.
Decyzja o inwestycji w te technologie to odpowiedzialny krok w stronę zrównoważonego rozwoju, który przyniesie korzyści zarówno przedsiębiorcom, jak i całemu społeczeństwu. Jesteśmy jednak świadomi, że aby zacząć oszczędzać, to najpierw musimy zdefiniować problem. Oszczędność wody powinna być jednym z priorytetów, a wdrażanie technologii, które mogą w tym pomóc, nie powinno budzić wątpliwości. Inwestując w przyszłość, inwestujemy w zrównoważony rozwój naszego społeczeństwa oraz planety. W związku z tym od ponad roku pracujemy nad narzędziem, które to branży umożliwi, a premiera już niebawem…

 

 

CleanAccess Sp. z o.o.
www.clean-access.com

 

SAFE HYGIENE PRODUCTS sp. z o.o.
www.shp.com.pl

 

 

Agnieszka Pala
Dyrektor Handlowy
Safe Hygiene Products Sp. z o.o.

 

Paweł Kubala
Dyrektor Handlowy CleanAccess

 

Wiktoria Kaczmarczyk
Starszy Specjalista ds. Marketingu
Safe Hygiene Products Sp. z o.o.