Z Pauliną Makuchą, specjalistką od opakowań spożywczych, Sales Executive w firmie Sealed Air (SEE) rozmawiają Katarzyna Salomon i Karolina Szlapańska
Czy konsument jest świadomy koncepcji opakowań zrównoważonych?
Wiele mówi się o zrównoważonych opakowaniach, ale czy na pewno dobrze rozumiemy, co to znaczy? Większość klientów uważa, że są to opakowania mające oznakowanie ekologiczne lub nadające się do recyklingu, biodegradowalne lub zawierające materiały pochodzące z recyklingu. Niewiele osób wie, że opakowanie to jednak znacznie więcej – przyczynia się bowiem do ograniczenia marnowania żywności, a tym samym ograniczenia zużycia wody, pracy ludzi i innych zasobów potrzebnych do jej wytworzenia. Odnosząc się do aspektu ekologii nie możemy zapomnieć też o drugiej stronie – o producencie żywności. Tu musi nastąpić równowaga. Zrównoważony produkt to zrównoważone opakowanie, trwałe, zabezpieczające żywność i nadające produktowi czysty i estetyczny wygląd.
Jak zatem wybrać odpowiednie opakowanie aby zwiększyć sprzedaż, chronić marżę a przy tym budować reputację marki dbającej o środowisko?
Większość naukowców zgadza się, że pełna analiza cyklu życia (LCA) obejmująca ponad 15 wskaźników jest jedynym prawdziwym wyznacznikiem zrównoważonego rozwoju. Najbardziej powszechnym z tych mierników jest tak zwany ślad węglowy lub emisja gazów cieplarnianych. Warto więc przy wyborze opakowania wziąć pod uwagę również to, co opakowanie robi, a nie tylko to, z czego jest zrobione. Rozważmy na przykład systemy pakowania „A” i „B”. Opakowanie „A” może mieć niższy ślad węglowy (bo zawiera recyklat) niż „B”, ale „B” (bez recyklatu) może lepiej ograniczać marnowanie żywności, bo zapobiega uszkodzeniom produktu i wydłuża okres przydatności do spożycia. Mówiąc więc o odpowiedzialności za środowisko przy wyborze opakowania należy zastanowić się nad jego dodatkowymi zaletami. Sealed Air oferuje opakowania, które są gotowe do recyklingu, ale jednocześnie trwałe, mocne i dobrze chroniące żywność. Pomaga to ograniczać jej marnowanie i redukować ślad węglowy. To jednak nie jedyne kluczowe aspekty wyboru naszych produktów. Nasze rozwiązania technologiczne pozwalają klientom zoptymalizować koszty. Oferujemy folie cienkie i lekkie, co umożliwia zmniejszenie opłat środowiskowych oraz wydajne – poprawiające sprawność procesu pakowanie. Służymy również klientom jako doradca w sprawach automatyzacji, co pozwala na znaczną optymalizację zatrudnienia i usprawnienie procesów produkcyjnych. Dokładamy wszelkich starań, aby zachować równowagę i oferować naszym klientom opakowanie, które pozwoli im spełnić zarówno ich oczekiwania, jak i oczekiwania rynku. Mam tu na myśli spełnienie wymogów gospodarki obiegowej przy jednoczesnej dobrej sprzedaży produktu.
Które z produktów Sealed Air gwarantują ochronę i bezpieczeństwo żywności, dając przy tym producentowi możliwość obniżenia kosztów?
Trudno wymienić wszystkie nasze systemy dla branży mięsnej, ale mam kilka rozwiązań, o których warto wspomnieć.
– Folie barierowe CRYOVAC® BDF
Dla branży mięsnej polecam szeroką gamę folii barierowych CRYOVAC® BDF, które są gotowe do recyklingu* w strumieniu LDPE, co zostało przetestowane zgodnie z protokołami ustalonymi przez Plastic Recyclers Europe (PRE) i Association of Plastics Recyclers (APR). Te właściwości opakowania mają znaczenie nie tylko dla zmniejszenia opłat środowiskowych, ale także są istotne ze względów wizerunkowych. Konsumenci szczególnie zwracają uwagę na takie cechy opakowań. Folie CRYOVAC® BDF są niezwykle wszechstronne. Można w nie pakować produkty na wszystkich rodzajach tacek, niezależnie od ich kształtu czy rozmiaru – może być papier, plastik, liść palmowy czy tacki z otrąb. Możliwości są nieograniczone. Można pakować w nie produkty takie jak: mięso, wędlinę, dania gotowe czy całe tuszki drobiowe. Również bez zastosowania tacek. Co ważne, folie są bardzo cienkie. Pozwalają one nawet na 90%** redukcję zużycia materiału w porównaniu do grubych laminatów. Dla producentów oznacza to większą wydajność operacyjną przy pakowaniu oraz konkurencyjne koszty materiałów. Co istotne, w technologii BDF możemy również dozować gazy dedykowane do konkretnego produktu. W zależności od tego, czy pakujemy drób, wołowinę czy wieprzowinę – za każdym razem mieszanka będzie inna. BDF daje też możliwość pakowania wielu różnych produktów na tej samej linii. Na półkach sklepowych często spotykamy produkty zapakowane w folie PVC. Ten rodzaj opakowania nie daje gwarancji trwałości produktu i niedostatecznie chroni go przed czynnikami zewnętrznymi. Dla drobiu, wędlin, dań gotowych zdecydowanie polecałabym folie CRYOVAC® BDF, które są mocne oraz dają trwały zgrzew. Dzięki temu półki sklepowe i w lodówkach w domach konsumentów pozostają czyste i schludne. Produkty zapakowane w folie BDF mają właściwości „antifog”, a więc są zawsze przejrzyste, dając obraz świeżego produktu. Dodatkowo, folie barierowe, dzięki możliwości stosowania gazów ochronnych, dobrze chronią produkty spożywcze przed wpływem czynników zewnętrznych, przedłużając ich trwałość. Folie CRYOVAC® BDF są przystosowane do obróbki cieplnej, a więc doskonale nadają się do pakowania dań gotowych. Wystarczy, że konsument odgrzeje potrawę bez wyjmowania jej z opakowania, dzięki czemu zachowuje ona wszystkie swoje parametry. Warto także wspomnieć, że klienci oczekują łatwego otwierania zapakowanej żywności, a nasze folie dają możliwość zastosowania tzw. „easy opening”.
– Worki termokurczliwe CRYOVAC®
Najszersza gama produktów zaprojektowanych pod kątem recyklingu to barierowe worki termokurczliwe. SEE w swoim portfolio ma kilka rodzajów worków: standardowe, premium, o średniej i wysokiej wytrzymałości. Zarówno do pakowania porcji konsumenckich, jak i przemysłowych. Wysoka barierowość (EVOH), cienki materiał i niska temperatura zgrzewania dodatkowo pozwalają producentom żywności na ograniczenie śladu środowiskowego w swojej firmie. Barierowe worki termokurczliwe dają możliwość zwiększenia wydajności operacyjnej, a maszyny pakujące idealnie ze sobą współgrają. Podejście systemowe do pakowania usprawnia. Barierowe worki termokurczliwe wyróżniają się doskonałą barierowością, chroniąc żywność przed tlenem i potencjalnymi zanieczyszczeniami, dając możliwość wydłużenia okresu przydatności do spożycia. Charakteryzuje je także wysoki połysk, zapewniający doskonałą ekspozycję produktu na półce sklepowej czyniąc go jeszcze bardziej atrakcyjnym dla konsumenta.
Jak automatyzacja pomaga branży mięsnej w dalszym poprawianiu bezpieczeństwa żywności i podtrzymywaniu zrównoważonego rozwoju?
Sealed Air to nie tylko materiały i opakowania, ale również wsparcie i partnerstwo dla naszych klientów z zakresu usprawniania procesów produkcyjnych. Oferujemy nie tylko maszyny, ale też i wiedzę naszych inżynierów i specjalistów, którzy są zawsze do dyspozycji klientów i gotowi na specjalistyczne doradztwo w zakresie właściwego doboru rozwiązań technologicznych wspierających sprzedaż ze szczególnym naciskiem na rozwiązania związane ze zrównoważonym rozwojem. Podpowiadamy naszym klientom, w jaki sposób mogą usprawnić procesy ekonomiczne, jak ergonomicznie wykorzystać maszyny i urządzenia, redukować koszty i wyprodukować bezpieczną żywność. Staramy się pozycjonować jako firma nie tylko kojarzona z opakowaniami, ale też jako dostawca usług automatyzacji, która jest szczególnie istotna w branży mięsnej, szczególnie istotne jest zachowanie bezpieczeństwa żywności. Wielu firmom automatyzacja pakowania kojarzy się ze zwiększoną wydajnością. Ale należy pamiętać, że automatyzacja to cały szereg zalet dla producentów mięsa, wędlin i drobiu. Pomaga nie tylko przezwyciężyć braki kadrowe, ale również ogranicza kontakt pracowników z żywnością podczas pakowania, czyniąc proces pakowania znacznie „bezdotykowym”. Poprawia bezpieczeństwo i jakość żywności oraz ogranicza liczbę odpadów. Systemy automatycznego pakowania precyzyjnie dopasowują rozmiary opakowań. Zmniejsza to ilość zużywanych opakowań oraz poprawia wygląd produktu, zwiększając jego atrakcyjność dla klienta i redukując ilość marnowanej żywności, która nie została na czas sprzedana. To dzięki naszej opiece, producent może zająć się innymi ważnymi aspektami produkcyjnymi, np. budować autentyczność swoich marek na podstawie zmniejszania wpływu na środowisko naturalne poprzez stosowanie worków barierowych CRYOVAC®, które pozwalają zużywać o 50% mniej plastiku niż opakowania termoformowalne. Warto dodać, że nasze linie są cały czas modernizowane i udoskonalane. Pozwalają też na ograniczenie zużycia energii nawet o 30% w stosunku do modeli starszych. W dobie aktualnych cen energii różnica jest więc zauważalna.
W jaki jeszcze sposób wspieracie swoich klientów?
Współpraca z Sealed Air nie kończy się na sprzedaży. Nasi serwisanci zawsze są do dyspozycji klientów, którzy mogą liczyć na pełne wsparcie. Jesteśmy bowiem świadomi tego, jak ważne dla każdego zakładu jest utrzymanie ciągłości produkcji. Zawsze służymy pomocą i wiem, że partnerzy to doceniają. Nasza oferta to także cały proces identyfikacji. Przedsiębiorstwa kładą coraz mocniejszy nacisk na to, aby móc identyfikować każdy fragment produktu po to, aby w razie jakichkolwiek problemów można było prześledzić całą jego ścieżkę. My takie rozwiązania posiadamy i chętnie dzielimy się nimi z naszymi klientami.
*Testy na zdolność do recyklingu są przeprowadzane w laboratoriach Sealed Air zgodnie z protokołami ustalonymi przez APR/PRE.
Stopień recyklingu finalnego opakowania zależy od składu produktu i użytych komponentów przeznaczonych do recyklingu oraz możliwości zbiórki i przetwarzania surowców wtórnych w danym miejscu.
**Wyniki uzyskane w laboratoriach Sealed Air. Zakłady i procesy produkcyjne są różne, stąd indywidualne wyniki mogą się różnić.