Z Krzysztofem Stojanowskim, Prezesem Zarządu/ CEO, Profi S.A. rozmawia Katarzyna Salomon
Miło nam Pana gościć w 300 numerze miesięcznika „Rzeźnik Polski”
Bardzo dziękuję za zaproszenie. Cieszę się, że nasza rozmowa pojawi się w wyjątkowym, jubileuszowym numerze. Gratuluję tak długiej obecności na ryku wydawniczym
Silne zakorzenienie w tradycji przy równoczesnej otwartości na zmiany. Czy te słowa trafnie charakteryzują firmę Profi S.A.?
Zdecydowanie tak. Od początku istnienia firmy Profi naszym priorytetem była nie tylko najwyższa jakość produktów, ale również reagowanie na bieżące potrzeby konsumentów i dostosowywanie się do dynamicznych zmian rynkowych. Dlatego m.in. zainwestowaliśmy w nowoczesną i w pełni zautomatyzowaną linię produkcyjną, a obecnie trwają zaawansowane prace nad rebrandingiem marki Profi. Planujemy unowocześnienie logotypu oraz zmianę opakowań wszystkich gramatur pasztetów tak, aby stały się bardziej nowoczesne w odbiorze i atrakcyjne wizualnie, w zgodzie z obowiązującymi trendami.
Stale rozwijamy markę JemyJemy, wprowadzoną na rynek w 2021 roku. Świadomość marki JemyJemy osiągnęła już prawie 50%* wśród użytkowników zup gotowych. Marka JemyJemy aktywnie kreuje polski rynek dań gotowych niewymagających przechowywania w warunkach chłodniczych, wyznaczając kierunki jego rozwoju. Nowoczesne zupy JemyJemy są dobrym przykładem alternatywy dla zup chłodzonych. To idealny pomysł na szybki obiad w domu, w biurze czy podczas wyjazdów.
Nieustannie szukamy nowych możliwości i optymalizujemy nasze portfolio. Dzięki temu, jak wskazują dane sprzedażowe, utrzymujemy pozycję lidera w kategorii pasztetów z udziałem wartościowym 47,5%**, jesteśmy również nr 1 na rynku zup gotowych z półki z udziałem wartościowym 49,1%***. To dla nas ogromny sukces, z którego jesteśmy bardzo dumni.
Profi S.A. ma już ponad 30 lat – jak Pan ocenia ten czas?
Spółka Profi powstała w 1993 roku. Po 30 latach działalności jesteśmy jednym z największych producentów pasztetów i zup gotowych w Polsce. Dzięki koncentracji na jakości i smaku produktów, budowaniu zaufania konsumentów, ciągłemu rozwojowi firmie i inwestycjom w rozwój zakładu produkcyjnego, skutecznej komunikacji oraz pozyskiwaniu nowych rynków zbytu, osiągnęliśmy uznanie naszych Konsumentów. Świetnie pokazuje to naszą zdolność do szybkiego i skutecznego reagowania na potrzeby współczesnych konsumentów, co potwierdza też sukces trzech konsekwentnie rozwijanych marek: Profi, Pasztet Dworski oraz JemyJemy.
Przez lata towarzyszyliśmy Polakom podczas rodzinnych posiłków śniadań czy kolacji oraz wakacyjnych wyjazdów, stając się nieodzowną częścią ich życia, teraz robimy to dalej z nową, dużą bogatszą i jeszcze bardziej atrakcyjną ofertą.
Jesteśmy cenionym pracodawcą w naszym regionie, silnie zaangażowanym w życie społeczności lokalnej. Obecnie zatrudniamy ponad 300 osób, 65% zespołu z nich jest z nami od co najmniej 10 lat, a niektórzy nawet dłużej. Ponadto, ponad połowę stanowisk kierowniczych zajmują kobiety.
Podsumowując, ostatnie 30 lat było okresem intensywnej i wymagającej pracy, w którym osiągnęliśmy wiele. Inspiracją do tworzenia nowych produktów są nasi konsumenci, to oni są dla nas najważniejsi, a ich zadowolenie jest dla nas największym sukcesem.
Jak na przełomie tych lat zmieniał się profil Klienta i preferencje zakupowe oraz Wasza oferta?
Od 1994 roku, kiedy po raz pierwszy na polskim rynku pojawiła się innowacyjna, lekka i łatwa do otwarcia puszka z Pasztetem Profi, wiele się zmieniło. Początkowo była to prawdziwa rewolucja, która przez długi czas zaspokajała potrzeby konsumentów. Obecnie, w dobie znacznego przyspieszenia tempa życia i zróżnicowania diety, odbiorcy poszukują produktów, które nie tylko będą smaczne i łatwe w przygotowaniu, ale także będą charakteryzowały się najwyższą jakością składników oraz ich różnorodnością.
W 2020 roku wprowadziliśmy na rynek Pasztet Dworski – markę premium, pod którą oferujemy produkty skomponowane z najlepszych gatunków mięs i aromatycznych przypraw, bez dodatku konserwantów i sztucznych barwników, inspirowane staropolskimi recepturami. Rok później, aby dotrzeć z ofertą do zupełnie nowych odbiorców, w naszym portfolio pojawiła się marka JemyJemy. Pełnowartościowe, sycące zupy, które wystarczy przelać do naczynia i podgrzać, by w kilka chwil otrzymać smaczny posiłek, doskonale wpisały się w bieżące trendy zdrowego stylu życia czy trend convenient food oparty na poszukiwaniu wygodnych produktów (gotowych do spożycia, łatwych, szybkich w użyciu, jednoporcjowych). Wygodne opakowania oraz nowoczesny proces produkcyjny zapewniają możliwość przechowywania w temperaturze pokojowej, dzięki czemu zupy można mieć zawsze pod ręką – w domu, w biurze czy podczas wyprawy w plener. Coraz więcej konsumentów zdaje sobie sprawę, że mają realny wpływ na środowisko między innymi jeśli chodzi o niemarnowanie żywności. Marnotrawstwo żywności to bardzo poważny problem XXI wieku. Każdego dnia w wielu domach wyrzucane jest jedzenie, do produkcji którego trzeba było wykorzystać określone ilości wody oraz energii.
Opakowania na jeden posiłek są odpowiedzią na ten trend i doskonale adresują tę potrzebę podobnie jak nasza kolejna innowacja – nowe gramatury pasztetów Profi w wersji 80g. Dzięki tej ofercie i porcji „na raz” unikamy możliwości, że reszta takiego produktu wyląduje w lodówce lub szafce, co zwiększyłoby ryzyko jego zmarnowania.
Do jakiej grupy konsumentów adresowane są przede wszystkim produkty Profi S.A.?
Oczekiwania konsumentów są bardzo zróżnicowane, dlatego nasz zespół poświęca wiele czasu na ich analizę. Badania wyraźnie pokazują, że coraz większą wagę odbiorcy przykładają do jakości, doskonałego smaku oraz wygody, które są ściśle związane z obecnym stylem życia.
Z tego względu w ofercie firmy Profi znajduje się szeroki wybór produktów dostosowanych do potrzeb różnych konsumentów. Rozpoczynając od naszych bestsellerowych pasztetów Profi bez dodatku konserwantów i sztucznych składników w szerokiej ofercie smaków np.: z papryką, pomidorami czy pieczarkami, idealnych na szybką i pyszną kanapkę w ciągu dnia, aż po Pasztety Dworskie z naturalnymi składnikami z mięsem dzika, jelenia, królika czy kaczki, adresowane do klientów poszukujących produktów premium.
Natomiast marka JemyJemy jest idealnym wyborem dla osób, ceniących smaczne i szybkie w przygotowaniu dania gotowe. Aktualna oferta obejmuje produkty w wersji z mięsem, wegetariańskie, bezglutenowe skierowane zarówno dla młodszej jaki i starszej grupy konsumentów.
Dla miłośników kuchni tradycyjnej jak i dla smakoszy kuchni świata.
Firma Profi S.A. podąża za trendami, czy raczej je wyznacza? Proszę o wskazanie najważniejszych trendów rynkowych, które szczególnie mocno wpływają na sytuację bieżącą.
Z dumą możemy powiedzieć, że wyznaczamy trendy, czego najlepszym przykładem jest obecny rebranding marki Profi. W jego ramach zdecydowaliśmy się nie tylko na odświeżenie logotypu marki Profi, ale także na wprowadzenie nowego układu poszczególnych elementów graficznych na wieczku dzięki czemu wzmacniamy nawigację na półce. Cała linia produktów stała się bardziej przejrzysta, ujednolicona, co w konsekwencji ułatwi konsumentowi znalezienie swojego ulubionego smaku pasztetu wśród pozostałego asortymentu. Poza zmianami wizerunkowymi aktywnie pracujemy nad nowymi produktami, podążamy za zmieniającymi się oczekiwaniami naszych konsumentów, tworzymy nowe okazje konsumpcji naszych produktów oraz wchodzimy w nowe kategorie produktów, o których już niebawem nasi Konsumenci będą mogli usłyszeć i spróbować nowości.
Mocno zauważalny, także w branży spożywczej jak i opakowań, jest tzw. trend convenience jak wspominałem wcześniej oparty na poszukiwaniu wygodnych produktów ze względu na opakowanie, wielkość porcji czy łatwość w przygotowaniu, czyli dążenie do maksymalnej wygody oraz funkcjonalności produktu. Marka JemyJemy która jest rynkowym liderem oferuje zupy w wygodnych torebkach typu softpack. Są poręczne w transporcie i łatwe do przechowywania, nie wymagają warunków chłodniczych. Konsumenci, którym zależy na praktycznych rozwiązaniach chętnie po nie sięgają.
Jedną z Waszych nowych propozycji jest marka JemyJemy – jak została przyjęta przez konsumentów? Czy planujecie wzbogacać ją o nowe propozycje?
Marka JemyJemy zadebiutowała na rynku w październiku 2021 roku i obecnie jest numerem jeden w kategorii zup gotowych z półki. Dzięki kompozycji wysokiej jakości, naturalnych składników oraz zaplanowanym i konsekwentnie realizowanym działaniom marketingowym, a także zróżnicowanym kanałom dotarcia, nieustannie zdobywa serca nowych konsumentów.
Kluczowym czynnikiem naszego sukcesu jest idealne dostosowanie oferty do bieżących trendów, wynikających z szybkiego stylu życia Polaków oraz wysokich oczekiwań dotyczących jakości i naturalnego składu produktów. Aktualnie marka JemyJemy to 18 zup, przygotowanych z najlepszych składników, bez konserwantów i sztucznych barwników, w trzech liniach: Zupy Tradycyjne, Zupy Świata i Warzywne Zupy Kremy. Konsumenci doceniają autentyczne potrawy o dobrym składzie, które pysznie smakują i są szybkie do podania.
Najlepszym tego dowodem jest 1. miejsce dla zupy Węgierska Gulaszowa JemyJemy, w ogólnopolskim konkursie „Złoty Paragon – Nagroda Kupców Polskich 2024”. Widząc ogromny potencjał, jaki drzemie w tej marce, planujemy jej dalszy rozwój.
Czy może Pan zdradzić, czym w najbliższej przyszłości zaskoczy nas jeszcze Profi S.A.?
Rynki i potrzeby konsumentów nieustannie ewoluują, dlatego starannie dopasowujemy naszą ofertę do tych zmian. Nasze plany obejmują rozszerzanie dotychczasowego asortymentu oraz wprowadzanie nowych kategorii produktów zarówno w marce Profi jak i JemyJemy, o czym będziemy na bieżąco informować.
Chyba nie ma Polaka, który nie kojarzyłby Waszych produktów – jak duży jest rynek polski, a jak zagraniczny?
Bardzo dziękuję. Jesteśmy dumni z faktu, że mamy tak znaczącą rozpoznawalność i lojalność wśród naszych Konsumentów, aktywnie pracujemy nad poszerzaniem naszej oferty kreując nowe okazje do konsumpcji naszych produktów. W ubiegłym roku na rynku polskim sprzedaliśmy prawie 70 milionów naszych produktów i z roku na rok zwiększamy wolumen sprzedaży. Jesteśmy również obecni na wielu rynkach zagranicznych – w Anglii, USA, Kanadzie, Niemczech wielu rynkach Europy Centralnej i Ukrainie.. gdzie cieszymy się istotnym wzrostem popularności naszych produktów.
Dziękuję za rozmowę.
*IRCenter Badanie trackingowe Znajomość marek wspomagana logo – użytkownicy zup gotowych do podgrzania 06.2024
**Profi za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), Sprzedaż i udziały w sprzedaży wartościowej, MAT 05 2024,kategoria Pasztety
*** Profi za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), Sprzedaż i udziały w sprzedaży wartościowej, MAT 05 2024,kategoria zupy z półki.