
Z Joanną Ożarowską – Gaik i Witoldem Gaik – członkami Zarządu Świeżyzna sp. z o.o. rozmawia Katarzyna Salomon
Kilka miesięcy temu WTG Holding przyjęła nazwę marki Świeżyzna Spółka z o.o. Czym podyktowana była ta decyzja – czy wynikało to z chęci rebrandingu, zmiany strategii czy innych powodów?
Świeżyzna Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, której zakład produkcyjny znajduje się w Najdziszowie jest przedsiębiorstwem z wieloletnią historią. Firma powstała w październiku 1990 roku w Najdziszowie pod nazwą Prywatny Zakład Mięsny Gaik – jej założycielem był Witold Gaik. W 2005 roku zmieniła nazwę na Produkcja Mięsa i Wędlin u Witka Sp. z o.o. Do 2005 roku spółka posiadała już 20 sklepów własnej sieci GAIK, zaś w 2010 roku powstał pierwszy sklep pod szyldem Świeżyzna w Siemianowicach Śląskich. Do 2013 roku sieć Świeżyzna posiadała już 65 sklepów istniejących pod marką Świeżyzna. W tym samym roku decyzją Prezesa Zarządu Witolda Gaik firma poszerzyła swoją strukturę produkcyjną o nowy zakład, który został zakupiony w Pilicy wraz z zapleczem punktów handlowych, tj. 120 sklepami. Drugi zakład zlokalizowany w Pilicy rozpoczął swoją działalność pod nazwą Konsorcjum Mięsne Okrasa Grupa Południe Sp. z o.o., a dotychczas istniejące sklepy przyjęły nazwę marki Świeżyzna, co dało w ten sposób efekt poszerzenia sieci sklepów do około 180. Formalnie dotychczas działająca pod nazwą WTG Holding Sp. z o.o. przyjęła nazwę swojej marki własnej Świeżyzna od 9 lipca 2024 r., którą przez lata konsekwentnie budowała i umacniała. Decyzja o zmianie nazwy odzwierciedla długofalową strategię firmy, która skoncentrowana była na kreowaniu silnej i rozpoznawalnej marki w sektorze spożywczym. Świeżyzna, synonim świeżości i najwyższej jakości produktów, stała się znakiem rozpoznawczym, z którym klienci i partnerzy handlowi wiążą pozytywne skojarzenia. Nowa nazwa ma na celu wzmocnienie pozycji rynkowej oraz podkreślenie zaangażowania firmy w dostarczanie tradycyjnych, polskich, zdrowych, naturalnych i świeżych produktów. W 2024 roku sieć Świeżyzna posiada około 210 sklepów działających pod swoim szyldem. Tożsamość nazwy spółki jak i marki własnej obrazuje trend umocnienia jej na rynku polskim, ale też związana z jej nowym kierunkiem ekspansji. Widać to zarówno poprzez podjęte działania marketingowe, jak i wizerunkowe sieci.
Przedsiębiorstwo w ostatnim czasie podjęło również mocną ekspansję w kierunku akcji pro klient. Proszę o przybliżenie czytelnikom podjętych działań.
Trzeba zauważyć, iż coraz większą rolę i nacisk konsument kładzie nie tylko na smak czy jakość, ale też na wygląd i wizerunek produktu, któremu i my chcemy sprostać poprzez nową jakość opakowań, ich styl, kolor i kształt. To samo odnosi się do relacji z klientem, który ma chcieć się z nami zaprzyjaźnić poprzez dialog z firmą. Brzmi to może abstrakcyjnie, ale nie nierealnie. My dzisiaj musimy konkurować z bardzo zróżnicowanym rynkiem, z gigantami (sieciami) w taki sposób, aby klient był zainteresowany naszą ofertą. To nie tylko smaczna wędlina, kiełbasa, ale też kreatywny pomysł zbudowania z klientem swojego rodzaju zaufania, historii ,,powrotu”. Stąd staramy się wejść w relację z klientem dzięki różnym akcjom, które organizujemy w interakcji jak np. poprzez akcję ,,Jestem kobietą” dedykowaną Kobietom na dzień Kobiet, akcją ,,Funny Bull” Wesołego Byczka, która na oferowanych produktach ma swoje oznaczenie, a klienci mają się z nami sympatycznie bawić i uczestniczyć we wspólnej kulinarnej podróży. W sezonie wakacyjnym proponujemy akcję ,,Jedz z nami”, akcje grillowe Tadek&Witek – symbolicznych postaci, które z nami wakacyjnie grillują w różnych miejscach, gdzie posiadamy sklepy. Dodatkowo, dla społeczności lokalnej w sąsiedztwie zakładów staramy się integrować z klientem poprzez szereg jarmarków/festynów/pikników. Sądzę, iż w obecnych realiach rynku pewnie wygra ten, kto bardziej skutecznie i pewnie będzie przemawiał do klienta. My postawiliśmy na budowanie relacji z klientem poprzez śmiały kolor logo okraszony wesołymi dodatkami.
W jaki sposób dostosowujecie swoją ofertę produktową, aby sprostać zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów?
Myślę, że wszystkich dotknęły te jakże trudne czasy, nie tylko przedsiębiorców. Nie jest obecnie sprawą łatwą określenie pewnych i przewidywalnych kierunków działania. Z jednej strony podejmujemy codzienną walkę, która nie zawsze osiąga efekt finansowego sukcesu, bo mamy gąszcz istniejących obciążeń, ale z drugiej strony widzimy nowe perspektywy w uruchomionej m.in. linii technologicznej do produkcji konserw, w nawiązaniu współpracy z pyszne.pl z szerokim i smacznym asortymentem garmażerki. Ostatnio poszerzyliśmy również działania sprzedaży próbując uczestniczyć w przetargach w oparciu o zamówienia publiczne. Mamy też nadzieję, iż polski duży producent/przetwórca jako reprezentant branży mięsnej zostanie zauważony, że duże zakłady – mam tu na myśli polskie zakłady, które zatrudniają około 1000 osób doczekają umocnienia swojej pozycji. Klient powinien widzieć i być uświadomiony, iż kupując rzeczywiście u producenta polskiego wzmacnia rynek polski – nie obcy. Stąd też nasza ostatnio wprowadzona akcja pod nazwą JEDZ Z NAMI. To nie tylko zachęta klienta do zbudowania z nami relacji ,,BE WITH US, EAT WITH US” (bądź z nami – jedz z nami), ale szerszy kontekst bycia we wspólnej kooperacji i wzajemnego wsparcia. Klient wybiera nas, my wspieramy jego pracę, polskie rodziny, polski budżet i kolejny łańcuch powiązań. Zrozumienie tych relacji i ich skutków zbuduje odpowiedni poziom wzajemnego wsparcia na gruncie polskich zależności. Obecnie na polskim rynku jest ogromny wybór produktów z kategorii mięso — wędliny. Nasze sztandarowe produkty zakładu Świeżyzna, Konsorcjum Mięsne Okrasa, są tak wyjątkowe, że nie mają sobie równych. Nasze wędliny to połączenie tradycyjnych receptur z nowoczesnymi technologiami, co daje efekt w postaci wędlin wyjątkowych w smaku i aromacie.
Korzystamy tylko z najwyższej jakości mięsa i starannie dobranej mieszanki przypraw, dzięki czemu nasze wędliny są niepowtarzalne.
Jakie asortymenty można znaleźć w Waszej ofercie?
W naszej ofercie klient znajdzie szeroki wybór wędlin – od klasycznych, tradycyjnych wędlin wiejskich, aż po wyjątkowe propozycje wędlin dla smakoszy. Każda z naszych wędlin to połączenie kunsztu i pasji, co czyni je prawdziwą ucztą dla podniebienia. Jesteśmy dumni z naszej tradycyjnej receptury, którą przekazujemy z pokolenia na pokolenie, aby zachować unikalny smak i aromat naszych wędlin. Wszystkie nasze produkty wyróżniają się najwyższą jakością, co potwierdzają liczni zadowoleni klienci. Dla przykładu kilkanaście z naszych produktów zostało wyróżnionych certyfikatem w 2023 roku Programie DOCEŃ POLSKIE – konserwy szlagierowa i przebojowa jako produkty najwyższej jakości.
Przyszłość firmy w świetle jej wizerunku, marki – czy można obecnie o niej mówić?
Zaryzykuję. Zamierzamy utrzymać sieć sklepów marki własnej Świeżyzna odpowiednio dostosowując jej poziom do wymagań rynku i potrzeb klienta. Dziś rozsądny przedsiębiorca musi kierować się ekonomią i rentownością oczekując zrozumienia pracowników, którzy powinni świadomie i w sposób zaangażowany brać udział w realizacji przyjętych założeń. W najbliższych latach widzimy się w nowoczesnym wymiarze zarówno technologii, jak i obsługi klienta. Kierunek owej metamorfozy już trwa, a my za nim chcemy podążać, zmieniać się i dostosowywać do zaistniałych potrzeb. Wyznajemy zasadę, iż nie jest sztuką iść z trendem – trend trzeba tworzyć – w sensie hołdowania tradycji polskiego produktu i producenta.
Jak Świeżyzna Spółka z o.o. radzi sobie z rosnącymi oczekiwaniami konsumentów dotyczącymi zrównoważonej produkcji mięsa oraz presją regulacji dotyczących emisji gazów cieplarnianych i wpływu na środowisko?
Przed branżą mięsną na horyzoncie widać kolejne wyzwania, takie jak zmiany klimatyczne, a także pojawianie się coraz więcej zamienników mięsa w postaci roślinnej, czy też syntetycznej. Wyraźnie chce podkreślić, iż pewnych nowoczesnych trendów nikt nikomu nie zabroni tak jak prawa wyboru w podjęciu decyzji czy częściej będzie sięgał po kotleta z soi czy kotleta schabowego. My jako zakłady promujemy dzisiaj akcje pod hasłem ,,JEDZ Z NAMI”, jako zachętę do udziału w szerszej dyskusji, co do trybu i pewnego stylu życia co nie oznacza – kupuj i jedz tylko kiełbasę – ale też prowadź zdrowy styl życia. My z żoną staramy się być tego przykładem bowiem kilka razy w tygodniu gramy w tenisa, a kiedy czas nam pozwala zwyczajnie czerpiemy radość ze spacerów. Hołdujemy normalności, a niekoniecznie skrajności mając duże zrozumienie na fakt, iż są pewne mody…i na tym może zakończę.
Dziękuję za rozmowę.