Kongres MEATing 2019 za nami!

W dniu 11 czerwca w samym centrum Polski, w hotelu Kolumna Park k. Łodzi odbyła się pierwsza edycja Kongresu technologów, działów rozwoju i jakości branży mięsnej – MEATing 2019.

 

Zależało nam na tym, żeby nie było to zwykłe spotkanie branżowe, a wydarzenie, o którym mówi się głośno i długo, dlatego też spotkanie poprzedziło wiele miesięcy przygotowań, sondowania rynku i zbierania opinii na temat najbardziej palących problemów naszej branży. Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom i tym samym poruszyć najistotniejsze trudności i bolączki przetwórstwa mięsnego, zapytaliśmy ponad 200 przedstawicieli zakładów przetwórczych (większych i mniejszych) oraz firm dostarczających swoje towary i usługi o to, czym obecnie żyje branża, z czym ma największe problemy. Na tej podstawie wytypowaliśmy najważniejsze zagadnienia i opracowaliśmy program wydarzenia tak, aby odpowiedział na te pytania, a czas spędzony na spotkaniu był czasem owocnym, pełnym inspiracji, wiedzy i nowych kontaktów biznesowych.” – mówi organizator Kongresu MEATing 2019 Marek Bielski.

 

Do udziału w spotkaniu zaproszeni zostali reprezentanci wiodących – dużych, jak i małych zakładów mięsnych, firm wspomagających branżę, sieci handlowych i hurtowni, cenione autorytety naukowe oraz wysokiej klasy specjaliści. Spotkanie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem, frekwencja dopisała, a sala kongresowa zapełniła się ponad stu sześćdziesięcioma żądnymi wiedzy uczestnikami z całego kraju.

 

Kongres MEATing 2019 został podzielony na cztery bloki tematyczne.

 

Blok pierwszy dotyczył problemu wyzwań technologicznych stawianych przez odbiorców/konsumentów produktów wędliniarskich, przede wszystkim wydłużania terminów przydatności do spożycia, zmiany przyzwyczajeń konsumenckich, mód żywieniowych i żywności funkcjonalnej. Wykład na temat świadomego konsumenta przetworów mięsnych, jego oczekiwań i relacji z producentem wygłosił dr inż. Ryszard Kowalski z Zakładu Technologii Produktów Mięsnych Uniwersytetu Przyrodniczego w  Poznaniu. Blok wzbogaciły prezentacje firm – partnerów Kongresu. Piotr Kurach reprezentujący firmę RETTENMAIER POLSKA (Sponsora Generalnego wydarzenia) wygłosił inspirującą prezentację pt. „VITACEL, czyli Make Food Great Again”. Dotyczyła ona nie tylko błonnika VITACEL, ale poruszała również temat długu ekologicznego oraz wybranych trendów w sektorze spożywczym. Łukasz Kowalski oraz Marcin Kędzierski przestawili temat optymalizacji higieny na podstawie rozwiązań firmy CID LINES. O nowoczesnych metodach wdrażania nowych produktów z wykorzystaniem metodyki Design Thinking opowiedział Marek Stępel z firmy NOMAX, natomiast Marcin Łazicki z firmy ELEKTRONIKA SA zaprezentował nowoczesne technologie chłodzenia w przetwórstwie mięsnym. W zagadnienia sztuki kreowania trendów wprowadził obecnych Tomasz Pawlak z firmy AVO Werke, zaś o idealnym boczku opowiedzieli Krzysztof Gardziel oraz Paweł Zdancewicz z tej samej firmy. Następną prezentacją było wystąpienie Marka Kapkowskiego (firma MIKSTER), który zaznajomił słuchaczy z tematyką mapowania temperatury on-line i konsekwencjami jej złego pomiaru. Reprezentująca firmę MOGUNTIA-INDASIA Katarzyna Ćwik zaprezentowała smakowite rozwiązania dla przemysłu w sektorze dań gotowych.

 

Drugi blok kongresowy poświęcony został tematowi „czystej etykiety” i temu, jak pogodzić legislację z wymaganiami rynku. Wykład na ten temat wygłosiła Katarzyna Szatkowska z Centrum Znakowania Żywności. Prelegentka w przejrzysty i niezwykle czytelny sposób wprowadziła słuchaczy w zagadnienia trendu „clean label” i przedstawiła najważniejsze problemy, z którymi borykają się producenci, chcący sprostać wymaganiom współczesnego konsumenta. Rolę preparatów błonnikowych VITACEL w realizacji celu „czystej etykiety” przedstawił Kazimierz Kryczka z firmy RETTENMAIER POLSKA, zaś o systemach znakowania i kontroli produktów i o tym, dlaczego jest to takie ważne, opowiedział Robert Kokosza z firmy NOVITUS / COMP SA. Prelekcję o dodatkach do przemysłu mięsnego z zakresu „czysta etykieta” wygłosił również Jan Koc z firmy SANDIKO. Blok drugi został zakończony wystąpieniem Sławomira Cendrowskiego i Adama Oponia z firmy RESULT, którzy przedstawili projekt Przemysł 4.0 – praktyczne wykorzystanie w optymalizacji procesów i oszczędności czasu.

 

Niezwykle ważnym i potrzebnym punktem Kongresu MEATing 2019 była DEBATA pt. „Sprzedaż produktów, własna sieć sklepów, hurtownie, sieci detaliczne – wady i zalety, doświadczenia we współpracy, wymagania rynku. Trendy rynkowe oraz liczby”. Do udziału w niej zaproszeni zostali: Anna Bąk – Członek Zarządu – Wiceprezes ds. rozwoju ZM OLEWNIK, Adam Zdanowski – Współwłaściciel oraz Dyrektor działu Badań i Rozwoju ZM WIERZEJKI, Tomasz Kozuń – Dyrektor Biura zakupów GOBARTO SA, Marcin Kłosiewicz – Dyrektor Generalny KING DYSTRYBUCJA, dr. Urszula Kłosiewicz – Górecka – starszy analityk w zespole Foresightu Gospodarczego Polskiego Instytutu Ekonomicznego, Marta Marczak – Dyrektor ds. strategii marek PwC Polska, Ireneusz Cichoński z Grupy Muszkieterowie oraz Grzegorz Rykaczewski – analityk sektora rolno-spożywczego Santander Bank Polska.

 

Podczas dyskusji padło wiele pytań, ale również odpowiedzi na temat kluczowych problemów branży mięsnej. Dyskutowano między innymi o tym, jak to możliwe, że mimo rosnącego spożycia mięsa, sytuacja branży nie przedstawia się najlepiej. Poruszono temat trendów związanych z kanałami dystrybucji towarów oraz relacji panujących na styku producent-handel, przedstawiono też perspektywy ich rozwoju. Dużo uwagi poświęcono zjawisku „nowego klienta”, temu, jakie sposoby komunikacji należy wybrać, aby nawiązać z nim relacje, jak wygląda jego lojalność i wybory zakupowe, skąd czerpać inspiracje i pomysły do współpracy? Zastanawiano się również nad tym, czy branża mięsna potrafi we właściwy sposób wykorzystywać potencjał Internetu i e-commerce.  Poruszono temat marek własnych i tego, jak zmieniały się one na przestrzeni lat oraz jaki obecnie mają udział w sprzedaży. Gorącym tematem są obecnie mody żywieniowe – próbowano odpowiedzieć na pytanie – czy branża mięsna powinna się obawiać takich zjawisk, jak bio, eko, wegetarianizm, veganizm, fleksiterianizm, czy raczej szukać w nich szansy na rozwój.

 

Blok trzeci Kongresu dotyczył problemów z surowcem. Porywający wykład na temat stanu i perspektyw rozwoju ubojni w Polsce w okresie zmian na światowym rynku mięsa wygłosił charyzmatyczny dr hab. Dariusz Lisiak z Instytutu Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego im. prof. Wacława Dąbrowskiego, Pracownia Badania Surowców i Produkcji Rzeźnianej w Poznaniu. Uczestnicy Kongresu poznali między innymi dane na temat zmian w spożyciu i cen mięsa, pogłowia trzody chlewnej i bydła, wielkości uboju, zmian masy i mięsności oraz perspektywy branży.  Dr inż. Jerzy Wajdzik wprowadził natomiast słuchaczy w zagadnienia trudności związanych ze spadkiem jakości mięsa i diagnozowania rodzaju jego wad. Poruszył także temat znaczenia pH mięsa ze szczególnym uwzględnieniem w produkcji wyrobów mięsnych oraz przedstawił cechy mięsa z wadami i możliwości jego wykorzystania przerobowego. Podczas prezentacji partnerów, o VITACEL EWF-700 – nowych możliwościach w produkcji kiełbas, wyrobów garmażeryjnych i konserw mięsnych – opowiedział Piotr Barczyk firma RETTENMAIER, a Bartłomiej Milewski z MESSER Polska przedstawił założenia technologii chłodzenia i mrożenia kriogenicznego w przemyśle mięsnym.

 

Blok czwarty poświęcony był tematowi nieudanego debiutu rynkowego nowego produktu. Prelekcję na ten temat wygłosiły Joanna Krawczak oraz Kamila Stępowska z firmy ALS Food & Pharmaceutical Polska. Podczas prelekcji odpowiedziano na pytania, dlaczego nowe produkty nie sprzedają się. Wyjaśniono, co skłania konsumentów do ponownego zakupu, przedstawiono różnicę między badanami konsumenckimi, a sensorycznymi oraz pokazano ich zastosowanie. Ważnym punktem prelekcji były warsztaty praktyczne, podczas których uczestnicy Kongresu mieli okazję samodzielnie, pod okiem ekspertek z firmy ALS Food & Pharmaceutical Polska, przeprowadzić ocenę produktów.

Formułę Kongresu MEATing 2019 wzbogacała możliwość zaprezentowania oferty na specjalnie zaaranżowanych stoiskach wystawienniczych, na których partnerzy wydarzenia mogli przedstawić  swoje propozycje, a tym samym zachęcić do współpracy przedstawicieli zakładów mięsnych biorących udział w Kongresie.

 

Kongres MEATing 2019 zakończył uroczysty bankiet podsumowujący wydarzenie.

 

Starannie dobrana tematyka Kongresu oraz bogaty i różnorodny program, jak i nowoczesna oprawa wydarzenia sprawiły, że było to dla uczestników wydarzenie intensywne i dobrze spędzony czas. Pozytywne opinie i wysokie oceny spotkania pozwalają stwierdzić, że było to spotkanie owocne i bardzo potrzebne branży przetwórstwa mięsa.

 

„Dziękujemy wszystkim Gościom Kongresu za wysokie oceny, wyrażone w rozmowach, jak i w końcowej ankiecie ewaluacyjnej, za rady, uwagi. Już dziś zapraszamy na kolejną edycję, bo jesteśmy pewni, że Kongres MEATing na stałe wpisze się w kalendarz najważniejszych spotkań branży mięsnej.” – podsumowuje Marek Bielski.

 

Zapraszamy do fotorelacji z wydarzenia na facebook’u:

Fotorelacja część I

Fotorelacja część II

 


Miesięcznik „Rzeźnik polski” to magazyn tworzony z myślą o branży przetwórstwa mięsnego. Dzięki dwudziestoletniemu doświadczeniu na rynku wydawniczym pismo zdobyło zaufanie wielu czytelników i może poszczycić się wierną i stale rosnącą grupą sympatyków, dlatego też znajduje się w grupie najbardziej poczytnych periodyków branżowych. „Rzeźnik polski” to przewodnik po branży przetwórstwa mięsnego – świetny nośnik informacji oraz doskonała lektura branżowa, łącząca ze sobą interesujące treści technologiczne i ciekawe, nieco lżejsze tematy z życia branży.

 

www.mieso.com.pl

 

Już od 20 lat kreujemy Liderów rynku!