Rynek drobiu oraz wędlin drobiowych jest zdominowany przez sklepy wielkopowierzchniowe, które łącznie – dyskonty, hipermarkety i supermarkety – odpowiadają za 3/4 wolumenu zakupów obu analizowanych kategorii. Mimo tak silnej pozycji tego kanału dystrybucji nie można nie zauważyć nadal istotnego udziału sklepów małoformatowych, a w szczególności stosunkowo silnej pozycji sklepów specjalistycznych/mięsnych. Odpowiadają one za ponad 8 proc. rynku wędlin drobiowych (wolumenowo i wartościowo) oraz ok. 9 proc. zakupów mięsa drobiowego.
Co więcej w sklepach tych, wędliny drobiowe kupuje prawie 27 proc. a mięso drobiowe ponad 30 proc. polskich gospodarstw domowych. W całym kanale sklepów małego formatu zakupów analizowanych kategorii dokonuje ponad 50 proc. Polaków. Dla porównania dyskonty wybiera 75-80 proc. nabywców. Udział dyskontów w zakupach drobiu jest nieco wyższy niż w całym rynku FMCG – w roku 2023 sklepy tego formatu odpowiadały za 42 proc. wartości zakupów. Patrząc na liczbę kupujących w poszczególnych typach sklepów można powiedzieć, że chociaż chętnie i licznie kupujemy w sklepach wielkopowierzchniowych (do niedawna przecież nazywanych po prostu handlem nowoczesnym), co wydaje się wskazywać na postępujące i na trwałe wpisujące się w nasze shopperowe DNA zmiany zwyczajów zakupowych i stylu życia, to jednak nadal duża część z nas korzysta ze sklepów małoformatowych – korci żeby powiedzieć „tradycyjnych”… Wydaje się, że nadal wielu z nas lubi klimat takich sklepów i lubi robić w nich zakupy.
Grzegorz Mech
Business Development Manager
Consumer Panel Services Poland GfK