Z Przemysławem Nowakiem dyrektorem ds. handlowych firmy POMONA rozmawia Marek Bielski
Panie Przemysławie, jak z Pana perspektywy, czyli kogoś kto „na co dzień” ma kontakt z zakładami branży mięsnej, wygląda obecna sytuacja na tym rynku?
Branżę mięsną czekają duże wyzwania, chociażby w perspektywie dyrektyw unijnych mówiących o zmianach opakowań. Mówię oczywiście przez pryzmat naszej działalności. Wyzwaniem jest też coraz lepiej wyedukowany konsument, który kupuje coraz świadomiej, uważnie patrzy na skład produktów i dokładnie czyta etykiety. Nie należy oczywiście zapominać o aktualnie największym problemie branży mięsnej, a mianowicie o tym, co dzieje się na rynku z cenami surowca.
Na co, Pana zdaniem, powinny zatem zwrócić szczególną uwagę firmy działające w sektorze spożywczym?
Edukacja – to jest przede wszystkim kierunek, który powinny obrać zakłady mięsne czy firmy opakowaniowe. Mamy świetne produkty – mięso i wyroby mięsne. Należy jednak być ostrożnym, bo nawet doskonałe wyroby można zepsuć nieodpowiednim sposobem pakowania, czy też nieodpowiednią technologią. Bardzo ważna jest też komunikacja ze strony zakładów mięsnych i kompetentne informowanie klientów. To wszystko jest bardzo istotne, bo konsument posiada dużą wiedzę.
Niedługo w waszej ofercie pojawi się nowy produkt – poproszę o dwa słowa na jego temat.
Wychodząc naprzeciw dyrektywy unijnej, która mówi o wyeliminowaniu opakowań wielomateriałowych i dążeniu do monomateriałów, tworzymy biokompostowalny podkład, który będzie składał się z czystej celulozy. Będzie laminowany folią w pełni kompostowalną, która rozkłada się w przeciągu trzydziestu dni. Będzie to stanowiło ogromną przewagę i atut dla zakładów, które są świadome swojego pakowania i już je komunikują. Monomateriałowe opakowanie z podkładem ekologicznym będzie sprzyjało dbaniu o środowisko. Ekologia jest na topie i trzeba śledzić te trendy i świadomie w nich uczestniczyć. My to robimy.
W maju nasza redakcja organizuje drugą edycję MEATingu – spotkania dla branży mięsnej, gdzie poruszone zostaną również tematy związane z opakowaniami dla przemysłu mięsnego. Jeden z bloków kongresowych będzie dotyczył m.in. opakowań. Juz dziś zatem zapraszam do współpracy.
Myślę, że jak najbardziej możemy współtworzyć ten blok. Mamy świadomość tego, jak chcemy kreować nasze produkty i jakie są oczekiwania naszych klientów, bo to właśnie ich głos jest dla nas decydujący. Chcemy to robić, chcemy pomagać, chcemy edukować.
Dziękuję za rozmowę i do zobaczenia w maju na Kongresie MEATing 2020.