Globalne bezpieczeństwo żywnościowe, wyzwania i możliwości rozwoju branży mięsnej oraz rola sztucznej inteligencji w kształtowaniu przyszłości przemysłu mięsnego – wokół tych tematów ogniskowały się panele Kongresu Światowy Dzień Mięsa – World Meat Day w Warszawie. Kluczowym punktem wydarzenia było uroczyste podpisanie Deklaracji ustanawiającej 6 czerwca Światowym Dniem Mięsa (World Meat Day) przez przedstawicieli 13 związków branżowych.
Kongres Światowy Dzień Mięsa – World Meat Day zgromadził liderów branży mięsnej oraz ekspertów z kraju i zagranicy. Uczestników przywitał Jacek Strzelecki, prezes zarządu Związku POLSKIE MIĘSO: – To historyczny dzień – podczas Kongresu zostanie ustanowiony Światowy Dzień Mięsa. Wydarzenie to przechodzi do historii, a wszyscy, którzy w tym uczestniczą, są jej częścią. Mam nadzieję, że to wszystko, co dzisiaj usłyszymy zostanie zrealizowane i przełożone na najlepsze działania dla branży mięsnej i całego rolnictwa.
Wydarzenie zainaugurowało wystąpienie ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego:
– Bardzo się cieszę, że możemy się spotkać i porozmawiać o ważnym obszarze dla gospodarki żywnościowej. Minister przypomniał o osiągnięciach Polski w ciągu 20 lat od momentu wejścia do Unii Europejskiej, które są szczególnie widoczne w obszarze eksportu, który wzrósł w tym czasie 10-krotnie. – Będziemy wspierać rozwój sektora mięsnego w Polsce, między innymi także dlatego, że świat potrzebuje więcej żywności, także w obszarze mięsnym – podkreślił. Gościem specjalnym Kongresu był Sun Linjiang, Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce, który wspomniał, że polskie produkty rolno-spożywcze o wysokiej jakości cieszą się ogromną popularnością wśród chińskich konsumentów. – Jest coraz większy popyt na mięso o wysokiej jakości, co znaczy, że konsumpcja mięsa w Chinach nadal będzie rosła – dodał Ambasador, zapraszając polskich przedsiębiorców, zwłaszcza firmy produkujące mięso, do Chin, żeby „promować swoje produkty, wzbogacać koszyki Chińczyków i zwiększać znajomość swojej marki i udział w rynku chińskim”.
6 czerwca Światowym Dniem Mięsa (World Meat Day)
Najważniejszym momentem Kongresu było uroczyste podpisanie Deklaracji ustanawiającej 6 czerwca Światowym Dniem Mięsa przez przedstawicieli polskich i zagranicznych organizacji branżowych. – Ustanowienie Światowego Dnia Mięsa jest wyrazem naszego głębokiego przekonania o fundamentalnej roli białka zwierzęcego dla zdrowia człowieka i rozwoju cywilizacji. To niezbywalne prawo dostępu do pełnowartościowego źródła białka zapewnia ludziom zdrowie, wspiera stabilność społeczną i stanowi filar bezpieczeństwa żywnościowego – powiedział Jacek Strzelecki, prezes zarządu Związku POLSKIE MIĘSO.
Światowy handel i bezpieczeństwo żywnościowe
Tematem pierwszego panelu Kongresu było rosnące globalne zapotrzebowanie na żywność, w tym wysokiej jakości białko zwierzęce. W dyskusji wzięli udział: wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jacek Czerniak, prezes Krajowego Związku Pracodawców – Producentów Trzody Chlewnej POLPIG Aleksander Dargiewicz, prezes Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Głównego Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP Tomasz Parzybut, prezes zarządu Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego UPEMI Wiesław Różański, dyrektor Działu Prawnego Polskiej Federacji Producentów Żywności Związek Pracodawców Magdalena Osińska oraz Jacek Klimza, prezes Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego.
Paneliści rozmawiali o potrzebach i wyzwaniach polskiego rolnictwa, podkreślając konieczność opracowania strategii rozwoju rolnictwa, która uwzględniałaby różnorodne potrzeby branż
– drobiarskiej, wieprzowej, wołowej – i opierała się na równowadze pomiędzy filarami ekonomicznymi, społecznymi i środowiskowymi. Ich wypowiedzi oscylowały wokół kwestii związanych z integracją Ukrainy z rynkiem unijnym, obaw związanych z umową handlową z Mercosurem i wyzwań związanych z ASF. Wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jacek Czerniak podkreślił, że bezpieczeństwo żywnościowe jest priorytetem rządu i Ministerstwa Rolnictwa, zaraz po bezpieczeństwie militarnym: – Będziemy dążyć do jego zapewnienia poprzez eliminowanie barier, które utrudniają rozwój rolnictwa. Wiceminister zaznaczył, że w obliczu zbliżającej się polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej kluczowe będzie prowadzenie polityki wspierającej unijne rolnictwo, która sprosta wyzwaniom i zapewni wsparcie dla polskich rolników.
Relacja Ukraina – Świat
W sesji „Relacja Ukraina – Świat” omówiono przyszły potencjał produkcyjny i eksportowy Ukrainy oraz strategiczny plan tego kraju dotyczący zapewnienia żywności dla 600 mln ludzi. Po zakończeniu konfliktu Ukraina będzie miała szansę na odbudowę i dynamiczny rozwój swoich zasobów rolnych, co czyni współpracę z tym krajem priorytetem już teraz. Eksperci podkreślili potrzebę przygotowania się do zacieśnienia relacji w obszarach rolnictwa, hodowli i przetwórstwa mięsnego. Wymiana wiedzy i doświadczeń między specjalistami z Polski i Ukrainy ma odegrać kluczową rolę, wzmacniając więzi handlowe oraz umożliwiając skuteczną reakcję na ewentualne wyzwania w przyszłości. W dyskusji zabrali głos: prezes zarządu Goodvalley Agro S.A. Grzegorz Brodziak, dyrektor Związku Pracodawców pod nazwą Ogólnopolski Związek Producentów Drobiu „POLDRÓB” Stefan Chrzanowski, współzałożyciel grupy agrobiznesowej „Pan Kurczak” w obwodzie wołyńskim (Ukraina) i prezes „Capital Trade” w Warszawie Siarhei Horlach, dyrektor generalny Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej Sławomir Szymusiak oraz Grzegorz Marek, prezes zarządu Imex Poland Sp. z o.o.
Jedwabny Szlak handlu mięsem
O perspektywach rozwoju eksportu polskiej żywności na rynki azjatyckie, ze szczególnym uwzględnieniem Chin, rozmawiali: minister – radca w Ambasadzie Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce Xu Xiaofeng, przedstawiciel miasta Ningbo (Chiny) do spraw realizacji koncepcji agrohubu po stronie chińskiej Han Baohua, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska Azja Janusz Piechociński, pełnomocnik marszałka województwa mazowieckiego ds. gospodarczych i energii Mariusz Rukat oraz specjaliści od eksportu żywności do Chin – Michał Bielewicz i Weronika Gryglaszewska. Podczas panelu dyskutowano o konieczności dywersyfikacji rynków zbytu w obliczu globalnych zawirowań gospodarczych. Eksperci wskazali potrzebę cyfrowych platform łączących polskich producentów bezpośrednio z zagranicznymi konsumentami, obniżając koszty logistyki. Oczekiwane umowy o regionalizacji mogą umożliwić wznowienie eksportu drobiu i wołowiny do Chin, co pozwoliłoby na kontynuację polskiej obecności na tamtejszym rynku. Paneliści podkreślali znaczenie wsparcia dyplomatycznego oraz efektywnego współdziałania różnych organów państwowych, w tym służb weterynaryjnych i fitosanitarnych, w otwieraniu zagranicznych rynków.
Mimo ogromnej populacji Chiny dysponują ograniczonymi zasobami, co sprawia, że bezpieczeństwo żywnościowe jest priorytetem tego kraju. W ramach szerszych działań Pekin od kilku lat dywersyfikuje źródła importu żywności i nawozów poprzez inicjatywę „Jedwabnego Szlaku Żywnościowego”. Projekt ten zakłada m.in. stworzenie w Polsce platformy handlowej – Agrohubu – która umożliwi polskim firmom bezpośrednią współpracę z chińskimi partnerami. Współpraca w ramach „Jedwabnego Szlaku” niesie ze sobą korzyści nie tylko dla rolników i przetwórców, ale również dla całego sektora obsługującego te procesy, co stwarza szerokie możliwości rozwoju oraz tworzenia nowych miejsc pracy. Paneliści podkreślali, że projekt hub eksportowy mógłby pomóc w rozwiązaniu problemów związanych z dopasowaniem polskich produktów do chińskich standardów oraz wspierać eksport małych i średnich przedsiębiorstw. Poruszono także kwestię potrzeby tworzenia narodowej strategii eksportu do Chin, której dotąd brakuje, mimo że inne kraje, takie jak Ukraina, już ją opracowały. Zwrócono uwagę, że inicjatywy międzyrządowe, takie jak chińsko-polski hub, mogą ułatwić handel między Chinami a Europą Środkowo-Wschodnią i stworzyć platformę handlową nie tylko dla Polski, ale i dla całego regionu. Popołudniowe sesje skupiły się na innowacjach, w tym roli sztucznej inteligencji w transformacji przemysłu mięsnego, oraz na rekomendacjach dla branży w kontekście zrównoważonego rozwoju po Zielonym Ładzie.
Innowacje i technologie przyszłości
W obliczu wyzwań związanych z rosnącymi kosztami produkcji oraz zmieniającymi się oczekiwaniami konsumentów, rozwiązania oparte na AI mogą stać się kluczowym elementem przyszłości branży mięsnej, oferując innowacyjne podejście do zarządzania i usprawniania produkcji. Sesja dotycząca sztucznej inteligencji w branży mięsnej podkreśliła ogromny potencjał AI w optymalizacji procesów produkcyjnych, obniżaniu kosztów i maksymalizacji efektywności. – Sztuczna inteligencja pomaga przemysłowi mięsnemu zmienić się na dobre. Pomaga zapewnić bezpieczeństwo zarówno pracownikom, jak i produkowanej żywności, a także poprawia wydajność i efektywność – podsumowała Jamila Gordon, prezes i założycielka Lumachain.
Zrównoważony rozwój
Branża mięsna nieustannie staje w obliczu nowych wyzwań, które wynikają z dynamicznych zmian w sytuacji gospodarczej oraz polityki krajowej i unijnej. Istotne zmiany, takie jak europejski Zielony Ład, umowa handlowa z krajami Mercosur oraz propozycje ograniczenia hodowli zwierząt i przetwórstwa mięsnego w Parlamencie Europejskim i Komisji Europejskiej, stawiają przed sektorem poważne wyzwania. Tej problematyce był poświęcony ostatni panel Kongresu, w którym wystąpili: dyrektor wykonawczy High Level Groups prof. Stefan Schepers, menedżer grupy ds. zrównoważonego rozwoju ABP Stephen Connally, sekretarz generalny UECBV Karsten Maier, prezes Izby Gospodarczo-Handlowej Andrzej Jaworski, dyrektor ds. public i government relations Animex Foods Łukasz Dominiak oraz prof. Monika Michalczuk z Instytutu Nauk o Zwierzętach Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
Organizatorem Kongresu Światowy Dzień Mięsa – World Meat Day był Związek POLSKIE MIĘSO, który w tym roku obchodzi swoje 30-lecie. Więcej informacji na stronie www.swiatowydzienmiesa.pl.
O Związku POLSKIE MIĘSO
Związek POLSKIE MIĘSO jest największą organizacją branżową w Polsce, która reprezentuje interesy gospodarcze firm z branży mięsnej – hodowców, producentów oraz usługodawców w kraju, jak i na całym świecie.
Misją Związku POLSKIE MIĘSO jest aktywne wspieranie inicjatyw członków i przyczynianie się do rozwoju gospodarczego. Związek dba również o udoskonalenie procesu kształcenia zawodowego, promuje zasady etyki w biznesie i stoi na straży uczciwego postępowania na rynku.
Związek POLSKIE MIĘSO zajmuje się także promowaniem mięsa w Polsce i na arenie międzynarodowej oraz dbaniem o wizerunek branży.