Eksport drobiu od wielu lat sukcesywnie rośnie, a Polska utrzymuje stabilną i niekwestionowaną pozycję lidera w jego produkcji w Unii Europejskiej. Wynika to nie tylko ze wzrostu zapotrzebowania na mięso, będącego efektem zmian demograficznych, ale także z wyjątkowych cech drobiu wpływających na jego powszechność stosowania. Ten rodzaj mięsa jest atrakcyjny zarówno dla konsumenta końcowego, przetwórców czy sektora gastronomicznego. Mięso drobiowe daje szeroki zakres możliwości wykorzystania, zarówno w domowych kuchniach, jak i na skalę przemysłową, jest popularne w wielu kulturach i religiach, lubiane i przystępne cenowo. Należy jednak zauważyć, że dynamika eksportu może być zróżnicowana z uwagi na wiele czynników, jak choćby sytuacja geopolityczna czy regularne występowanie grypy ptaków, które ograniczają dostęp do rynków pozaunijnych. Dodatkowo, utrzymanie przez polskich producentów wysokich europejskich standardów jakościowych dotyczących drobiu wpływa na podwyższenie kosztów produkcji, co stanowi wyzwanie w konkurowaniu na rynkach międzynarodowych z producentami spoza Unii, z takich krajów jak Brazylia czy USA.
Edyta Łuczyńska
Dyrektor zarządzająca ds. Komercyjnych
Indykpol s.a.