Cyfryzacja zakładów mięsnych i wędliniarskich – konieczność czy luksus?

Branżę mięsną i wędliniarską czekają zmiany, jakich nie doświadczyły one od dekad. Rosnące wymagania regulacyjne, coraz większy nacisk na identyfikowalność produktów oraz konieczność zwiększenia efektywności sprawiają, że cyfryzacja nie jest już jedynie trendem – staje się warunkiem utrzymania konkurencyjności na rynku.

 

Jednak transformacja cyfrowa w tym sektorze to coś więcej niż wdrożenie systemów IT. To proces, który zwiększa kontrolę nad jakością, bezpieczeństwem, umożliwia optymalizacją kosztów i redukuje niekorzystny wpływ na przyrodę. Zakłady produkcji mięsnej, wchodząc na szlak automatyzacji, mają szansę zredukować straty surowcowe, zoptymalizować procesy produkcyjne i uzyskać przejrzystość łańcucha dostaw. Dlatego, jeśli stoisz na czele firmy mięsnej lub wędliniarskiej, śmiało stawiaj na cyfrowe zarządzanie danymi. Nie wiesz, jak się do tego zabrać? Masz pewne obawy? Nie jesteś sam(a)!

 

Branża mięsna w erze cyfryzacji – wyzwania i szanse
W sektorze mięsnym każda partia surowca ma swoje unikalne cechy – pochodzenie, skład, parametry jakościowe itp. Precyzyjne zarządzanie tymi danymi pozwala nie tylko spełniać regulacje, ale także minimalizować ryzyko strat i optymalizować produkcję.
Jednym z kluczowych obszarów, w których cyfryzacja ma znaczenie, jest identyfikowalność produktu (traceability), czyli możliwość śledzenia surowców i wyrobów gotowych na każdym etapie procesu produkcji. Dla zakładów mięsnych oznacza to m.in.:
– natychmiastowe wykrywanie odchyleń jakościowych,
– możliwość szybkiego i precyzyjnego wycofania partii produktów w razie takiej potrzeby,
– dokładne przypisanie kosztów energii i surowców do konkretnych partii,
– budowanie przejrzystego, zgodnego z regulacjami łańcucha dostaw.

 

Ponadto systemy traceability odgrywają niemałą rolę w ograniczaniu szkodliwego wpływu produkcji na środowiskowo, ułatwiają monitorowanie śladu węglowego poszczególnych partii i wspierają optymalizację zużycia energii. Czyż to nie kusząca perspektywa? Tak, a szczególnie dziś, gdy wielu przedsiębiorców z jednej strony ogromny wysiłek wkłada w walkę z wciąż rosnącymi kosztami produkcji, a z drugiej strony bierze udział w wyścigu do zaspokojenia oczekiwań konsumentów i w dążeniu do zrównoważonego rozwoju. Wszystkie te aspekty są to bardzo ważne dla zbudowania konkurencyjnej marki.

 

Food Goes Digital – strategiczne spojrzenie na cyfryzację przemysłu mięsnego
Jednym z najważniejszych wydarzeń poświęconych cyfrowej transformacji branży spożywczej jest konferencja Food Goes Digital, która odbędzie się w dniach 13–14 marca 2025 roku w Hotelu Natura Residence Business & SPA w Siewierzu.

 

Organizatorem wydarzenia są firmy explitia i MPDV Mikrolab GmbH, liderzy w zakresie cyfryzacji procesów produkcyjnych i projektowania rozwiązań IT. Organizatorzy konferencji kładą główny nacisk na realne problemy branży spożywczej i mięsnej, a także na rozwiązania, które pomagają zakładom produkcyjnym z sektora spożywczego osiągnąć wyższą efektywność i wytwarzać produkty w zgodzie z najważniejszymi regulacjami.

 

Podczas wydarzenia eksperci omówią konkretne wyzwania i zaprezentują szanse, jakie transformacja cyfrowa stwarza dla przedsiębiorców z przemysłu spożywczego, w tym mięsnego i wędliniarskiego. Dlatego poruszą takie tematy jak:
– Cyfrowy paszport produktu – jak wdrożenie identyfikowalności wpływa na bezpieczeństwo i jakość produkcji?
– Wybór systemu IT – na jakie funkcjonalności zwrócić uwagę przy zakupie oprogramowania dla zakładów mięsnych i wędliniarskich?
– Strategia cyfryzacji – jak uniknąć pułapek na etapie planowania i wdrażania nowych technologii oraz jak osiągnąć synergię między IT a automatyką?
– Zarządzanie danymi w czasie rzeczywistym – jak efektywna analiza danych przekłada się na oszczędności i lepszą kontrolę procesów?

 

 

Praktyczne wskazówki od doświadczonych w dziedzinie cyfryzacji
Jednym z największych atutów konferencji będzie możliwość poznania doświadczeń firm, które już zdecydowały się na wdrożenie nowych rozwiązań. Poznaj proces transformacji cyfrowej z ich perspektywy. Ponadto swoją wiedzą podzielą się prelegenci, wśród których znajdą się:
– Adrian Stelmach (explitia) – ekspert ds. cyfryzacji procesów produkcyjnych, który omówi proces zakupu systemu IT w 15 krokach, przedstawi koncepcję paszportu produktu oraz wskaże, jaką rolę w optymalizacji produkcji odgrywają dane o procesach i śladzie węglowym;
– Dustin Wypyszewski (MPDV Mikrolab GmbH) – specjalista w zakresie strategii cyfrowych, który zdradzi, jaką funkcję w branży spożywczej odgrywa dobrze zaplanowana automatyzacja i przedstawi 4 etapy udanej cyfryzacji,
– Jakub Świerczyński (Bakoma) – ekspert ds. automatyki i IT, który opowie o synergii między systemami IT a procesami produkcyjnymi.
– Martin Krupa (Felten) – doświadczony specjalista w dziedzinie cyfryzacji produkcji, Od kilkunastu lat zajmuje się wdrażaniem i optymalizacją systemów MES dla przemysłu spożywczego, kosmetycznego i farmaceutycznego.

 

To także doskonała okazja, aby poznać doświadczenia przedstawicieli zakładów mięsnych i wędliniarskich. Case studies to najlepsze lekcje, które pokazując realne efekty cyfryzacji w ich firmach, pomagają stworzyć skuteczną strategię automatyzacji produkcji.

 

Transformacja cyfrowa to nie przyszłość, to teraźniejszość
Cyfryzacja nie jest już opcją – to konieczność. Czy Twój zakład jest na nią gotowy? Niezależnie od tego, czy już zrobiłeś(-łaś) pierwszy krok w stronę Przemysłu 4.0., czy na myśl o automatyzacji reagujesz gęsią skórką, pomyśl o udziale w konferencji Food Goes Digital. To wyjątkowa okazja, by zdobyć praktyczną wiedzę i wyposażyć się w konkretne narzędzia, niezbędne do udanej cyfryzacji zakładów mięsnych i wędliniarskich. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zwiększyć efektywność, poprawić identyfikowalność i zoptymalizować koszty w Twoim zakładzie produkcyjnym, nie możesz przegapić tego wydarzenia.

 

Poznaj szczegóły wydarzenia i dołącz do uczestników: https://www.foodgoesdigital.eu/
Patron medialny konferencji: „Rzeźnik polski”