
Branża mięsna przechodzi znaczące zmiany, napędzane ewoluującymi preferencjami konsumentów oraz postępem technologicznym. Jednym z najbardziej zauważalnych trendów jest zwrot w kierunku żywności wygodnej. W szybkim tempie współczesnego życia ludzie coraz częściej poszukują szybkich i łatwych w przygotowaniu posiłków. Doprowadziło to do wzrostu popularności pakowanych wędlin i dań gotowych do spożycia.
Jako dostawca dla przemysłu spożywczego działający na różnych rynkach obserwujemy umacniającą się pozycję żywności wygodnej. W każdej branży poszukuje się odpowiedzi na potrzeby konsumenta. Pokolenia czynne zawodowo żyją pod dużą presją czasu i to właśnie czas jest najcenniejszą wartością. Młodzi ludzie coraz chętniej sięgają po gotowe propozycje posiłków, które w parę minut staną się pełnowartościowym daniem. Także starsze pokolenia odkrywają wygodę i coraz lepszą jakość takich dań. Sieci handlowe konkurują nie tylko ceną. Dużą wagę przykłada się do jak najczystszej deklaracji. To trudne zadanie dla zakładów, ale ostatecznie na tej rywalizacji zyskuje konsument zarówno pod względem jakości oferowanego produktu jak i jego ceny. Niestety odbywa się to kosztem średnich i małych producentów, które głównie bazują na sprzedaży we własnych sklepach firmowych, otoczonych z każdej strony dyskontami.
Tradycyjne wędliny szczególnie szynki, parówki, kiełbasy mają ugruntowaną pozycję, a nawet odnotowuje się wzrost ich sprzedaży. Zyskują na popularności wędliny drobiowe, których sprzedaż w latach 2019-2023 wzrosła o 6%. Średnie roczne tempo wzrostu wędlin ogółem w tych latach wyniosło 2,1%. W 2019 roku Polska skonsumowała około 574 tysięcy ton wędlin, co czyni ją drugim co do wielkości konsumentem w Europie, zaraz po Niemczech, które skonsumowały około 1,5 miliona ton. Spożycie per capita w Polsce wynosiło około 6 kg na osobę. Trudno jednak wprowadzić na rynek kolejną wędlinę, ponieważ konsument często wybiera to co lubi i zna, jeśli skusi się na nowość to kosztem produktu, który kupował wcześniej.
Wzrost spożycia dań gotowych i żywności wygodnej w Polsce jest znaczący. Rynek dań gotowych do spożycia (wykluczających produkty mrożone) w 2021 roku wart był 2,6 miliarda złotych. W Europie rynek dań gotowych ma wykazać wzrost wolumenu o 5,0% w 2024 roku. Prognozy PMR wskazują, że wartość rynku będzie rosnąć średniorocznie o 7,0% w latach 2022-2027. Dlatego pomysłem na poprawę kondycji wielu średnich zakładów jest dołożenie do oferty innej kategorii produktów niż wędliny, które klient kupi dodatkowo, a nie zamiast.
Polskie zakłady mięsne borykają się z różnymi problemami, takimi jak rosnące koszty produkcji, zmieniające się przepisy oraz rosnące wymagania konsumentów. W szczególności w dużych miastach, konsumenci oczekują bardziej zróżnicowanej i innowacyjnej oferty. Moguntia Food Group oferuje rozwiązania, które mogą pomóc zakładom mięsnym sprostać tym wyzwaniom, dostarczając produkty dostosowane do nowoczesnych potrzeb konsumentów. Firma dostarcza szybkie rozwiązania dla przemysłu, takie jak dodatki węglowodanowe, w tym kasza kuskus, bulgur z dodatkiem warzyw liofilizowanych i przypraw. Nowością jest bulgur z zielonymi szparagami, który już został dobrze przyjęty przez rynek.
Brytyjski oddział Moguntia produkuje wyśmienite sosy bez konserwantów, a produkowane tam wieloskładnikowe mieszanki przypraw są wypadkową kulinarnego tyglu, gdzie spotykają się kuchnie całego świata. Polscy konsumenci docenili ich smak i na stałe weszły one do restauracji i dań gotowych w ladach sklepowych. Firma oferuje również makaron bez gotowania, który jest idealny do zastosowania w przemysłowej produkcji. Marynaty olejowe Moguntia nadają soczystości, barwy i smaku mięsom ready-to-cook i tym z oferty grillowej. Solanki skruszające sprawiają, że mięso jest delikatne i soczyste, a etykieta wolna od dodatków z numerem E. Dywizja Food Service Moguntii posiada bogaty asortyment sosów i zup w proszku rozpuszczalnych na zimno. Jedyną w swoim rodzaju jest produkcja granulowanych sosów i pesto.
Podsumowując, Moguntia Food Group doskonale rozumie zmieniające się potrzeby współczesnych konsumentów i dostarcza innowacyjne produkty, które pomagają sprostać wyzwaniom branży mięsnej oraz dostarcza rozwiązania, które spełniają oczekiwania zarówno konsumentów, jak i producentów mięsa.
Katarzyna Ćwik
Dyrektor Handlowy i Prokurent Moguntia Food Polska