
Starając się zmniejszać wpływ na środowisko, producenci żywności wychodzą naprzeciw nadchodzącym unijnym regulacjom w dziedzinie opakowań. Świetnym przykładem jest wykorzystanie przez firmę Tarczyński folii stretch zawierającej 30 proc. materiału pochodzącego z recyklingu do pakowania palet z produktami.
– Z folią stretch z zawartością recyklatu zetknąłem się po raz pierwszy kilka lat temu na targach opakowaniowych. Skontaktowałem się w tej sprawie z naszym dotychczasowym producentem folii stretch, a jednocześnie zacząłem szukać innych firm, które taki rodzaj folii stretch dostarczają. W ten sposób znalazłem firmę Ergis, która oferowała odpowiadający nam produkt – wspomina Miłosz Dąbrowski, Kierownik Działu Technologii Opakowań.
Chodzi o stale rozwijaną gamę produktów ERGIS Greenstretch®. Jak wyjaśnia Jarosław Ciświcki, Dyrektor Handlowy ERGIS S.A., są to folie zaprojektowane zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym. Zawierają minimum 30 proc. surowca pochodzącego z recyklingu i jednocześnie zachowują wysokie parametry użytkowe takie jak wydajność, rozciągliwość i odporność na przebicie.
W 2022 roku, przed wprowadzeniem nowego materiału firma Tarczyński przez około dwa miesiące testowała nowy materiał opakowaniowy na różnych stanowiskach produkcyjnych. Nowa folia (a dokładnie jej dwa rodzaje) musiała zdać egzamin przy ręcznym i maszynowym pakowaniem palet. Badania obejmowały m.in. próby transportowe, które sprawdzały stabilność i trwałość palet opakowanych w nowy stretch.
– Gdy nasi pracownicy testowali nowy materiał okazywało się, że nie stwierdzali większych różnic w porównaniu z tradycyjnym stretchem. Nietrudno było ich więc przekonać, że warto wprowadzić to rozwiązanie – mówi Miłosz Dąbrowski i zauważa, że zastosowanie folii stretch z recyklatem wiąże się z minimalnie wyższymi kosztami finansowymi, ale jednocześnie przynosi konkretne korzyści dla środowiska – zagospodarowywane zostają tony surowca, w większości będącego pozostałością po produkcji opakowań. – Jest to w zgodzie z naszą strategią społecznej odpowiedzialności biznesu i codzienną troską o środowisko, widoczną choćby w zaangażowanie w ochronę pobliskiej Doliny Baryczy. Jako lider na rynku czujemy się zobowiązani do dawania przykładu innym w tej dziedzinie.
W 2023 roku firma Tarczyński kupiła prawie 45 ton stretchu ręcznego, z czego blisko półtora tony stanowił recyklat. Z tego blisko 1,1 tony przypadło na recyklat poprodukcyjny (tzw. PIR), a ok. 300 kg na pokonsumencki (tzw. PCR). W tym samym roku do pakowania maszynowego firma wykorzystała ok. 29 ton stretchu, z czego blisko dziewięć ton stanowił recyklat postindustrialny.
Recyklaty w opakowaniach będą obowiązkowe
Działania firmy Tarczyński wychodzą naprzeciw wymaganiom, które na producentów nałoży wchodząca niebawem w życie unijne rozporządzenie PPWR (skrót od angielskiego Packaging and Packaging Waste Regulation), która ureguluje unijny rynek opakowań.
– Nowe przepisy określać będą, w jakiej części dane opakowanie z tworzywa sztucznego wyprodukowane ma być z surowców pochodzących z recyklingu. W przypadku folii stretch wykorzystywanej do pakowania palet udział ten wynosić ma co najmniej 35 proc. w roku 2030 i co najmniej 65 proc. w roku 2040. Co istotne, uznawany będzie wyłącznie recyklat pochodzący z recyklingu odpadów pokonsumenckich z tworzyw sztucznych, tzw. PCR. – mówi Jasmina Solecka, prezes stowarzyszenia Natureef, zrzeszającego wiodących polskich producentów opakowań, żywności oraz firmy z branży recyklingowej. Stowarzyszenie, które edukuje przedsiębiorców w dziedzinie wymogów, jakie będą ich czekać w związku z PPWR dostrzega przy tym, że wiele firm jest nie do końca są świadomych, że wymogi te pojawią się tak niedługo.
– Firmy chętnie testują nowe rozwiązania w dziedzinie opakowań, ale koncentrują się na tym, żeby opakowania nadawały się do recyklingu, zapominając, że zawartość odpowiedniej ilości surowca pochodzącego z recyklingu za chwilę też będzie kluczowa – zauważa Marcelina Szweda, kierownik działu jakości w Pałuckiej Drukarni Opakowań, która projektuje i wdraża innowacyjne opakowania zawierające różnego rodzaju recyklaty. Z jej obserwacji wynika, że szybsze przystosowanie się do wymogów wymuszają duże sieci handlowe, komunikując, że mile widziane jest, gdy zawartość recyklatu, tam, gdzie jest to możliwe, jest na odpowiednim poziomie. Tworzeniu nowych opakowań zawierających PCR towarzyszy obecnie sporo wyzwań: – Dostępność regranulatu postkonsumenckiego na rynku jest mała. Duże marki spożywcze kontraktują u producentów duże jego ilości. W perspektywie najbliższych dwóch lat sytuacja wygląda w ten sposób, że mamy gotowe rozwiązania wykorzystujące PCR, ale co z tego, jeśli finalnie tego surowca nie będzie można kupić? Kolejna kwestia to różnica w cenie recyklatu w porównaniu z surowcem pierwotnym. Zawartość recyklatu PCR w opakowaniu może podnieść jego cenę nawet o 100%, jest to zależne od jego procentowej zawartości w opakowaniu. Spodziewamy się jednak, że wraz ze wzrostem zapotrzebowania ceny będą spadać.
O Stowarzyszeniu Natureef
Stowarzyszenie Natureef zrzesza 60 wiodących firm, instytucji i jednostek naukowych z branży opakowaniowej, produkcji żywności, logistyki i recyklingu, które wdrażają najnowsze technologie, realizują wspólne projekty badawczo-rozwojowe oraz dbają o środowisko naturalne.
Misją stowarzyszenia jest współpraca na rzecz tworzenia opakowań w zgodzie z naturą. Natureef pomaga firmom podejmować decyzje, nawiązywać relacje biznesowe i inicjować projekty w zakresie zastosowania opakowań dla żywności i logistyki, które składają się z mniejszej ilości materiałów, zawierają przede wszystkim materiały z recyklingu, nadają się do łatwego odzysku i zabezpieczają produkt na różnych etapach cyklu życia.
Tarczyński S.A.
Tarczyński to innowacyjny polski producent wysokiej jakości kabanosów, parówek, wędlin i przekąsek białkowych, którego produkty dostępne są w blisko 30 krajach świata na 3 kontynentach. Jest najpopularniejszą marką i liderem pakowanych wędlin w Polsce oraz niekwestionowanym liderem w kategorii kabanosów i parówek najwyższej jakości.
Firma od lat podejmuje liczne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności za środowisko naturalne. Strategia społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) firmy Tarczyński jest silnie związana z hasłem przewodnim marki „Jesz lepiej, żyjesz lepiej”, a działania w zakresie CSR skupiają się na czterech kluczowych obszarach – Razem, Odpowiedzialnie, Mądrze i Aktywnie. Działania te są połączone przez spójną platformę komunikacyjną: tarczynskilepiej.pl.
Firma Tarczyński S.A. zrzeszona jest w stowarzyszeniu Natureef.
Stowarzyszenie NATUREEF
ul. Cyfrowa 6
71-441 Szczecin
www.natureef.pl