Inwestowanie w rozwój przedsiębiorstwa, z pomocą zewnętrznych źródeł wsparcia, może przynieść wiele korzyści. W branży przetwórstwa mięsnego budowa nowego zakładu wymaga znacznych nakładów finansowych, dlatego warto skorzystać z możliwości oferowanych przez Polską Strefę Inwestycji (PSI). Dzięki uzyskaniu decyzji o wsparciu można realizować plany zwiększenia produkcji, jednocześnie korzystając z ulgi podatkowej. Firmy, które realizują nowe inwestycje na terenie Polski, mogą uzyskać zwolnienie z podatku dochodowego (CIT lub PIT) na okres od 10 do 15 lat, przy wsparciu nawet do 70% wartości inwestycji.
W sektorze przetwórstwa mięsnego takie wsparcie niesie ze sobą liczne korzyści, kluczowe dla zwiększenia konkurencyjności oraz efektywności operacyjnej przedsiębiorstw. Przede wszystkim, ulgi podatkowe oraz dotacje umożliwiają znaczące zwiększenie mocy produkcyjnych, co pozwala firmom na szybkie dostosowanie się do rosnącego zapotrzebowania rynkowego. Inwestycje w nowoczesne technologie pozwalają na optymalizację procesów produkcyjnych, redukcję kosztów oraz poprawę jakości wytwarzanych produktów. Dodatkowo, wdrożenie zaawansowanych rozwiązań technologicznych umożliwia lepsze gospodarowanie surowcami, co prowadzi do zmniejszenia strat oraz zwiększenia rentowności.
Dzięki inwestycjom wspieranym przez PSI, przedsiębiorstwa mogą również skupić się na zrównoważonym rozwoju, wprowadzając bardziej ekologiczne rozwiązania, np. systemy ograniczające zużycie wody i energii, co nie tylko obniża koszty operacyjne, ale również odpowiada na rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie odpowiedzialności środowiskowej. Długoterminowe wsparcie finansowe daje przedsiębiorstwom mięsnych większą stabilność i pewność w planowaniu przyszłych inwestycji, co pozwala na elastyczne reagowanie na zmiany rynkowe oraz szybsze wprowadzanie nowych produktów na rynek.
Kto może uzyskać wsparcie
Ze wsparcia może skorzystać każdy przedsiębiorca, niezależnie od tego czy jest mikro, małym, średnim czy dużym podmiotem, który zamierza zrealizować nowe inwestycje, za które uważane są następujące działania:
– założenie nowego przedsiębiorstwa (zakładu)
– zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa
– dywersyfikacją produkcji przez wprowadzenie produktów dotąd nieprodukowanych
– zasadnicza zmiana procesu produkcyjnego
– nabycie aktywów przedsiębiorstwa, które zostało zamknięte lub zostałoby zamknięte.
Wniosek należy złożyć przed rozpoczęciem realizacji nowej inwestycji, czyli przed momentem:
– rozpoczęcia robót budowlanych związanych z inwestycją objętą projektem, lub
– podczas pierwszego prawnie wiążącego zobowiązania do zamówienia urządzeń, lub innego zobowiązania, które powoduje, że inwestycja staje się nieodwracalna.
Planowana inwestycja może być zlokalizowana na prywatnych lub publicznych terenach inwestycyjnych. Wsparcie w formie zwolnienia z podatku najłatwiej uzyskać w powiatach o wysokim bezrobociu i w miastach średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze. Co ważne, wcześniejszy zakup gruntów pod inwestycję i prace przygotowawcze nie są uznawane za rozpoczęcie inwestycji. W praktyce wsparciem objęte będą najczęściej te firmy, które w wyniku inwestycji zwiększą produkcję, na przykład poprzez budowę nowego czy zmodernizowanie istniejącego zakładu. Przy czym ważne jest realne poprawienie wydajności przedsiębiorstwa np. poprzez automatyzację procesu produkcji.
Jak można uzyskać decyzję o wsparciu
Wniosek o wydanie decyzji o wsparciu, wraz z szeregiem wymaganej dokumentacji należy złożyć do Zarządzającego Specjalną SSE, czyli jednej z 14 spółek zarządzających obszarami stref ekonomicznych. na terenie której ma być realizowana inwestycja. Inwestycja może, ale nie musi być realizowana w obszarze SSE.
Po spełnieniu warunków do uzyskania wsparcia, Zarządzający SSE w imieniu Ministra Rozwoju i Technologii wydaje w ciągu miesiąca (maksymalnie dwóch miesięcy) decyzję o wsparciu nowej inwestycji. W decyzji będzie określony okres jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej, nieruchomość, na obszarze której nowa inwestycja zostanie zrealizowana, termin zakończenia realizacji inwestycji oraz warunki, które muszą zostać spełnione, aby decyzja nie została uchylona. Warunki te dotyczyć będą zatrudnienia przez odpowiedni czas określonej liczby pracowników, wysokość ponoszonych kosztów nowej inwestycji, terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego koszty inwestycji poniesione przez przedsiębiorcę nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane, maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych, jakie mogą być uwzględnione przy określeniu maksymalnej wysokości pomocy publicznej, kryteria ilościowe i jakościowe.
W sytuacji niespełnienia warunków do otrzymania wsparcia Zarządzający SSE odmówi wydania decyzji o wsparciu. Ważne jest więc prawidłowe przygotowanie wymaganej dokumentacji, którą stanowią wniosek, wymagane prawem oświadczenia, sprawozdania finansowe, opracowany biznesplan itp.
Korzyści podatkowe
Pomoc przedsiębiorcom w realizacji nowych inwestycji polega na zwolnieniu od podatku dochodowego PIT lub CIT dochodów osiągniętych z realizacji inwestycji określonej w decyzji o wsparciu. Podstawą zwolnienia jest art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT albo art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT. Wsparcie jest limitowane, a sam limit liczony jest jako procent od:
kosztów nowej inwestycji (poniesionych nakładów inwestycyjnych), lub 2-letnich kosztów zatrudnienia nowych pracowników.
To jak wysoką pomoc można otrzymać zależy od wielkości przedsiębiorcy i lokalizacji. Opisywane wsparcie stanowi tzw. pomoc regionalną, która ma sprzyjać rozwojowi gospodarczemu regionów słabiej rozwiniętych. Dlatego intensywność wsparcia różni się w zależności od regionu, w którym jest zlokalizowana inwestycja. Wysokość procentowa wsparcia zależy także od wielkości przedsiębiorcy. Z możliwości płacenia niższego podatku dochodowego można korzystać przez okres, na który została wydana decyzja np. 10, 12 lub 15 lat albo do momentu wykorzystania limitu zwolnienia. Liczba lat określona w decyzji zależy od wybranej lokalizacji inwestycji.
Dla właściwego ustalenia dochodu podlegającego zwolnieniu z opodatkowania wyodrębnia się przychody i koszty ich uzyskania, w części przypadającej na nową inwestycję. Tak ustalony dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania do momentu wykorzystania dopuszczalnej pomocy publicznej lub upływu okresu obowiązywania decyzji o wsparciu. Sposób ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem PIT i CIT, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, może wymagać konsultacji z doradcą podatkowym. Wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości.
Przykład
Średnie przedsiębiorstwo planujące inwestycję o wartości 10 milionów złotych w województwie podkarpackim (budowa zakładu produkcyjnego), w ramach Polskiej Strefy Inwestycji może liczyć na intensywność pomocy publicznej na poziomie 60%. Oznacza to, że firma może uzyskać ulgę podatkową w wysokości 6.000.000 milionów złotych (10 mln zł x 60%).
Kwota ta odpowiada wartości niezapłaconego podatku dochodowego CIT lub PIT. Przy założeniu stawki podatku CIT wynoszącej 19%, zwolnieniu z podatku podlega dochód w wysokości 31 578 947,70 zł (6 mln zł / 19%). Dzięki temu przedsiębiorstwo może skorzystać ze znacznych oszczędności podatkowych, co przełoży się na poprawę płynności finansowej oraz umożliwi szybszą realizację kolejnych inwestycji. W konsekwencji, w kolejnych maksymalnie piętnastu latach, przedsiębiorstwo będzie zwolnione z podatku od dochodów do kwoty 31,579 mln zł. Po przekroczeniu tego limitu dochodowego, firma zacznie płacić podatek według standardowej stawki, nawet jeśli okres 15 lat jeszcze nie upłynął.
Podsumowanie
Zastosowanie ulg i zwolnień podatkowych w związku z nowymi inwestycjami to kluczowy element strategii rozwojowej każdego przedsiębiorstwa, szczególnie w branży mięsnej. W tym sektorze, gdzie inwestycje w nowoczesne technologie, automatyzację produkcji oraz infrastrukturę są niezbędne do utrzymania konkurencyjności, uzyskanie wsparcia finansowego w postaci ulg podatkowych może znacznie przyspieszyć rozwój firmy. Zastosowanie takich instrumentów pozwala nie tylko na optymalizację kosztów, ale także na zwiększenie wydajności oraz wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań, które mogą podnieść jakość produktów, obniżyć koszty operacyjne oraz zredukować straty surowcowe.
Dla firm z branży mięsnej, które muszą spełniać wysokie standardy produkcji i dostosowywać się do zmieniających się wymogów rynkowych i regulacji, korzyści podatkowe mogą stanowić istotny czynnik sukcesu. Dzięki odpowiedniej strategii rozwoju, obejmującej m.in. zwolnienia podatkowe, przedsiębiorstwa mogą uzyskać dostęp do dodatkowych środków finansowych, które mogą zostać przeznaczone na rozwój nowoczesnych linii produkcyjnych, poprawę efektywności energetycznej czy wprowadzenie bardziej ekologicznych procesów.
Zrozumienie specyficznych potrzeb przedsiębiorstwa, analiza dostępnych opcji wsparcia oraz efektywne zarządzanie zasobami to fundamenty, na których warto oprzeć każdą decyzję biznesową. Wnioskowanie o wydanie decyzji o wsparciu w ramach Polskiej Strefy Inwestycji czy innych programów może znacząco obniżyć obciążenia podatkowe, co w efekcie przyczyni się do większej stabilności finansowej i umożliwi przedsiębiorstwom w branży mięsnej szybsze wdrażanie planów rozwojowych. Skorzystanie z pomocy profesjonalistów w tym procesie pozwala na skuteczne i szybkie uzyskanie wsparcia, dzięki czemu firma może natychmiast rozpocząć inwestycję i w pełni wykorzystać dostępne ulgi podatkowe, co bezpośrednio wpłynie na poprawę jej konkurencyjności na rynku.
Jeremiasz Kalus
adwokat, doradca podatkowy
j.kalus@kancelaria-klb.pl