Fresh Logistics Polska ładuje baterie

W ramach inwestycji w innowacje spółka Fresh Logistics Polska wprowadza do swojej floty pierwszą elektryczną naczepę chłodnię z systemem odzyskiwania energii “z drogi”, co oznacza, że agregat ładuje się podczas jazdy i hamowania. To milowy krok w logistyce produktów świeżych, gdzie energia może zostać odebrana i wykorzystana do utrzymania ładunku w optymalnej temperaturze. Wspomniane rozwiązanie eliminuje emisje CO2 o 30%, przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości paliwa potrzebnego do zasilania transportowego agregatu chłodniczego również o 30%.

 

 

Pojazdy poruszające się po drodze powodują duże straty energii. Ta energia może zostać odebrana i wykorzystana do utrzymania ładunku w optymalnej temperaturze. Technologia AxlePower firmy Thermo King przywraca równowagę: przekształca utraconą energię w źródło zasilania do chłodzenia naczepy. Opracowany we współpracy z BPW system wykorzystuje wieloletnie doświadczenie w transporcie chłodniczym. Energia do chłodzenia pochodzi nie tylko z akumulatora, ale także z osi generatora. Jest ona porównywalna do dynamo w rowerze i umożliwia wykorzystanie energii kinetycznej z jazdy.
Naczepa odzyskuje energię z przejechanych kilometrów. Bateria „Energ-e Pack” umieszona pod naczepą czerpie energię z hamowania i ruchu naczepy. Podczas rutynowej eksploatacji energia jest przechwytywana i przechowywana w baterii. Jest to proces, który eliminuje emisje CO2, przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości paliwa potrzebnego do zasilania transportowego agregatu chłodniczego. Odzyskiwanie energii wytwarzanej podczas hamowania pomaga zapewnić wolniejsze zużycie klocków hamulcowych ciągnika i naczepy. Oznacza to również dłuższe okresy międzyobsługowe agregatu, przy znacznie mniejszym zużyciu silnika.

 

 

System jest w całości zamontowany na naczepie i działa niezależnie od ciągnika, umożliwiając łatwe łączenie i dopasowywanie naczep i ciągników w celu bezproblemowej integracji z flotą. Co więcej, współpracuje z dowolnym źródłem zasilania ciągnika: napędem wysokoprężnym, LNG, CNG, wodorowym lub w pełni elektrycznym. Generując i magazynując energię w drodze, nie wymaga dedykowanej infrastruktury do ładowania. Pomaga to zapobiegać dodatkowym przestojom związanym z ładowaniem akumulatora w zajezdni lub podczas załadunku/rozładunku i sprawia, że system przechwyci energię z każdej trasy.

Jest to zapewne rewolucja w „świeżej logistyce”. Naczepy z agregatami chłodniczymi to fundament biznesu. W końcu najważniejsze jest zachowanie odpowiedniej temperatury w całym łańcuchu dostaw. Innowację stanowi odzyskiwanie energii i możliwość działania w 100% z energii elektrycznej. Elektryczna chłodnia to milowy krok w rozwoju Fresh Logistics, ale na pewno nie ostatni.

 

 

Jakub Zając jest absolwentem Akademii Świętokrzyskiej w Kielcach na kierunku ekonomia.
Z Grupą Raben związany od 2006 roku. W spółce Raben Logistics Polska rozwijał swoją karierę od stanowiska specjalisty ds. sprzedaży w nowo otwieranym oddziale w Starachowicach, następnie kierował oddziałem we Włocławku. Od 2012 odpowiadał za obszar dystrybucji krajowej w regionie, a od 2016 piastował stanowisko z-cy Dyrektora Operacyjnego ds. Dystrybucji Krajowej. Od 2023 roku pełni rolę Dyrektora Operacyjnego w spółce Fresh Logistics Polska, gdzie z pasją kieruje zespołem, kładąc szczególny nacisk na partnerstwo, profesjonalizm i innowacje. Jest nie tylko doświadczonym liderem, ale również ambasadorem analityki biznesowej, co pozwala mu skutecznie monitorować i zarządzać procesami dystrybucji. W swojej pracy skupia się na ciągłym poszukiwaniu i wdrażaniu usprawnień systemowych oraz digitalizacji procesów, co przekłada się na wyższą jakość obsługi i efektywność operacyjną.