Kluczem do dobrego zarządzania obciążeniami kosztowymi w firmie jest ich właściwa analityka, nie tylko na standardowe podziały funkcjonalne, rodzajowe czy wg. miejsca powstawania. Musimy pamiętać o tym, że naszą firmę tworzą pracownicy zatem koszty to nie cyfry, koszty to ludzie i ich działania, dlatego każda organizacja powinna wytworzyć na swoim gruncie kulturę oszczędności. Tak jak wspomniałem pracownicy generują koszty, bo taka jest istota działalności firmy, kluczem jest jednak spowodować, aby posiadali pełną o nich świadomość czyli wiedzę. Praktycznie każdy kierujący działem w firmie powinien znać generowane przez swój zespół obciążenia, powinien skutecznie je porównywać z planem kosztów (budżetem) i natychmiast reagować na zaistniałe odstępstwa.
To rodzi odpowiedzialność. A odpowiedzialność za koszty to właśnie „kultura oszczędności”. Proces ten powinien obejmować całość firmy i jej wydatków.
Dobre praktyki:
– Oszczędności szukamy i planujemy w każdym obszarze, bez wyjątków. Może warto zacząć od siebie?
– W firmach produkcyjnych koszty głównie są po stronie materiałów, wynagrodzenia i obecnie energii. Analizujcie je dogłębnie wspólnie z działami produkcji, logistyki i sprzedaży. Moje doświadczenia wskazują, że wspólne „rozmawianie” o kosztach pozwala na znaczne oszczędności i rezygnację z działań typu „bo tak robiliśmy zawsze”
– Projekty oszczędnościowe – jeżeli znajdziecie już wspólnie znaczące tematy oszczędnościowe uruchamiajcie je w reżimie zarządzania projektem. Duże pieniądze i duże oszczędności zawsze będą w zainteresowaniu waszych szefów/właścicieli.
– Wdrażajcie „kulturę oszczędności” – najlepiej w formie programu dla Wszystkich w firmie, uzyskacie wiedzę na temat jak i gdzie oszczędzać oraz jakie inwestycje spowodują ograniczenie kosztów działania poszczególnych działów Waszej Firmy.
Bartłomiej Apanowicz
ekspert branży mięsnej, dyrektor zarządzający z ponad 25 letnim doświadczeniem