Jak optymalizować koszty? Opinie i komentarze

Racjonalizacja portfolio może być znakomitym sposobem na optymalizację kosztów w zakładach mięsnych. W przypadku naszego zakładu jednak nie jest ona w pełni możliwa. Specjalizujemy się w uboju, rozbiorze oraz produkcji mięsa, wyrobów wędliniarskich i garmażeryjnych. Prowadzimy handel detaliczny – posiadamy dużą sieć sklepów firmowych, w których musimy zapewnić klientom szeroki  asortyment produktów. Jeśli go ograniczymy, nasze placówki mogą stać się nieatrakcyjne dla kupujących.

 

Rozwiązaniem, z którego korzystamy i równocześnie doskonałym sposobem na wzbogacenie i uatrakcyjnienie oferty jest współpraca z innymi zakładami przetwórczymi i wymienianie się poszczególnymi produktami lub, w niektórych przypadkach, całymi grupami asortymentów.

 

Adam Zdanowski,
Współwłaściciel Zakładu Mięsnego Wierzejki

 


 

Łańcuch chłodniczy w zakładach mięsnych generuje jedne z większych kosztów i wykorzystuje duże ilości energii. To przy rosnących jej cenach zmusza przedsiębiorców do szukania sposobów optymalizacji tego procesu. Jednocześnie przyszedł moment, w którym warto rozważyć modernizację lub wymianę instalacji chłodniczej na bardziej energooszczędną, np. na instalację amoniakalną.
Docelowo w Skłodowskich jako dodatkowe źródło energii do rozprowadzania zimnego powietrza w tunelu planujemy wykorzystać także instalację fotowoltaiczną, co – obok obniżenia kosztów energii – będzie też rozwiązaniem znacznie bardziej ekologicznym.

 

Kolejną możliwość optymalizacji niesie za sobą też sam dobór odpowiedniej technologii. W naszej produkcji stosujemy metodę mrożenia IQF z wykorzystaniem ciekłego azotu. Z uwagi jednak na ostatnie wzrosty cen surowców rozwiązanie to staje się coraz mniej rentowne.

Obecnie bardziej ekonomicznym sposobem jest mrożenia IQF w oparciu o technologię mrożenia mechanicznego w tunelach spiralnych z zastosowaniem dwutlenku węglu lub amoniaku.
Na koniec warto jeszcze zwrócić uwagę na rozwiązania pozwalające magazynować i odzyskiwać ciepło z urządzeń chłodniczych, dzięki czemu jesteśmy w stanie wykorzystać je potem do procesów produkcyjnych.

 

Sebastian Skłodowski,
firma Skłodowscy

 


 

Wojna w Ukrainie, kryzys ekonomiczny i energetyczny – to niewątpliwie dla wszystkich bardzo wymagający okres. W tak trudnych warunkach stała może być jedynie zmiana a konsumenci, będący częścią rynku również tym zmianom podlegają. Obecna sytuacja jedne trendy przyśpiesza inne hamuje – niewątpliwie profil konsumpcji zmienia się i będzie się zmieniał.

 

Rosną koszty, rynek szuka oszczędności na każdym etapie a klienci oczekują produktów pewnych i smacznych oraz wcale nie chcą rezygnować z jakości i bezpieczeństwa produktów – dzięki naszemu obecnemu modelowi biznesowemu i strategii „Od pola do stołu” mamy to wszystko w standardzie. Od lat pełną kontrolę jakościową wszystkich etapów procesu powstawania naszych produktów mamy w pełni we własnych rękach.

 

Nieuniknione jest to, że konsumenci będą każdą złotówkę oglądać dwukrotnie i zdecydowanie bardziej świadomie dokonywać wyborów produktów nie tylko tańszych ale tych oferujących większą wartość w tej samej cenie.

 

 

Marek Osuchowski
Dyrektor Handlu i Marketingu
Wielkopolski Indyk

 


 

Ostatnie dwa lata przyniosły bardzo duże zmiany w zwyczajach zakupowych, a pandemia, wojna, inflacja i kryzys energetyczny powodują spadek nastroju konsumentów. Według badań znacznie pogorszyła się sytuacja finansowa 60 proc. Polaków, w związku z tym konsumenci zaczynają mądrze podchodzić do zakupów – nie chcą rezygnować z produktów dobrej jakości, ale szukają okazji, by kupić je w atrakcyjnych cenach i starannie planują zakupy przed pójściem do sklepu.

 

W Żabce oferta produktów i usług jest precyzyjnie dopasowana do oczekiwań i potrzeb klientów – blisko 90% artykułów dostępnych w sklepach sieci to produkty przeznaczone do natychmiastowej konsumpcji, dzięki czemu w łatwy sposób zaspokajają potrzeby żywieniowe, jak głód czy pragnienie, bez konieczności robienia zakupów na zapas! Klienci Żabki mogą także korzystać z takich projektów jak np. „Dobra Paczka”, w ramach którego w aplikacji mobilnej Żappka mają możliwość zamówienia zestawu dwóch lub trzech produktów z krótkim terminem przydatności do spożycia za połowę ceny. To rozwiązanie pozwalające nie tylko zapobiegać marnowaniu żywności, ale także dające duże oszczędności w domowym budżecie. Inną ciekawą akcją jest oferta „Głodny? Spróbuj!”, która stała się już znakiem rozpoznawczym naszej sieci – w jej ramach klienci Żabki w każdej kolejnej odsłonie mogą spróbować wybranych dań gotowych i szybkich przekąsek w atrakcyjnych cenach, a tym samym cieszyć się pysznymi i wartościowymi produktami, do spożycia „w drodze” lub odgrzania w domu czy w biurze.

 

Piotr Rajewski,
dyrektor handlowy w Żabka Polska