Strategiczna rola technologii pakowania w przemyśle mięsnym

Na coraz bardziej konkurencyjnym rynku mięsnym technologie pakowania nabierają strategicznego znaczenia dla producentów żywności, planujących poprawę produktywności i redukcję kosztów. Poprawa efektywności operacyjnej, szczególnie w obszarze pakowania, może mieć znaczący wpływ na bezpieczeństwo żywności, tak ważne kiedy idzie o jakość produktu i wizerunek marki producenta.

_

Wyzwania i szanse na rynku mięsa

Według danych “European Meat Market Observatory”1, konsumpcja mięsa – wołowiny, cielęciny i wieprzowiny – na rynkach europejskich ma wzrosnąć o 15% do roku 2025. Pomimo, że jest to prognoza niższa niż wcześniej odnotowane wzrosty konsumpcji, a popyt na mięso na rynkach europejskich jest stabilny, producenci mięsa stoją przed szansą wykorzystania możliwości, jakie otwierają przed nimi rynki eksportowe w krajach rozwijających się.

_
Oczekiwany eksport z krajów Europy ma osiągnąć poziom 1,6 miliona ton
2 rocznie w ciągu najbliższych 10 lat – 15% wzrost w porównaniu do obecnych wartości. Dużym wyzwaniem dla europejskiego eksportu będzie jednak utrzymanie cen w obliczu konkurencji z krajów takich jak Brazylia, Chiny czy Stany Zjednoczone. Aby pozostać atrakcyjnym rynkiem eksportowym w sytuacji niestabilnych warunków gospodarczych i politycznych, wobec nieprzewidywalnych warunków pogodowych czy pojawiających się ognisk chorób zwierząt, europejscy producenci muszą zmierzyć się z wyzwaniem usprawnienia procesów produkcyjnych i zapewnienia stabilności łańcucha dostaw.

_

Strategiczna rola opakowań

Didier Marteau, Dyrektor Marketingu ds. świeżego mięsa w Sealed Air Food Care, EMEA, mówi, “Przetwórcy żywności muszą być w stanie sprostać wymaganiom rynku i sieci handlowych. Chcąc przekuć stojące przed nimi wyzwania w szanse na rozwój powinni wykorzystać możliwości innowacyjnych systemów pakowania. Zwiększona efektywność, mniejsze koszty i emisje CO2 oraz idealnie szczelne opakowanie to kilka z kluczowych aspektów, które mają wpływ na efektywność operacyjną i sprostanie wymaganiom zrównoważonego rozwoju dla przetwórców mięsa.”

_

Innowacyjne rozwiązania opakowaniowe przynoszą korzyści biznesowe

Mając na uwadze takie właśnie wyzwania, Sealed Air wdrożył Cryovac® Darfresh® on Tray, folię do opakowań indywidualnych, która, jak druga skóra, idealnie otula mięso. Ta innowacyjna technologia pozwala na osiągnięcie szybszego o 35% procesu pakowania, w którym producenci zużywają nawet 40% mniej materiału, a uzyskane opakowania są nawet o 50% mniejsze objętościowo w porównaniu do innych systemów.

_

Zmniejszona objętość samego opakowania otwiera przez przetwórcami drzwi do znacznego obniżenia kosztów dystrybucji oraz optymalizacji przestrzeni magazynowej. Jeden samochód ciężarowy może pomieścić nawet 14 500 kilogramów mięsa zapakowanego w systemie Cryovac Darfresh on Tray w porównaniu do standardowej ilości 8 200 kilogramów, jakie uzyskuje się przy innych systemach. Oznacza to nawet 44% większy ładunek mięsa na samochód.

_

Osiągnięcie takiego poziomu oszczędności miejsca i kosztów w transporcie w połączeniu z absolutnym bezpieczeństwem żywności, dłuższym okresem przydatności do spożycia oraz eliminacji strat wynikających z utraty wagi mięsa, otwiera przed producentami nowe, bardziej odległe rynki exportowe, pozwalając na zachowanie konkurencyjności.

_

Kontekst zrównoważonego rozwoju

Współpracując z włoskim producentem maszyn, firmą G.Mondini S.p.A. Sealed Air opracował i opatentował serię maszyn dedykowanych dla systemu Darfresh on Tray z nowatorskim cyklem próżniowym. Nowe urządzenia pozwalają na szybszy cykl produkcyjny, a jednocześnie zajmują dużo mniej miejsca, dzięki czemu osiągają doskonałe parametry jeśli chodzi o ślad węglowy. Nowa technologia wykorzystuje folię górną dopasowaną rozmiarem idealnie do tacki, na której jest zgrzewana, dzięki czemu całkowicie eliminowany jest odpad foliowy. To właśnie dzięki tak precyzyjnemu dopasowaniu możemy chwalić się 40% redukcją zużycia materiału.

_

Dodając do siebie wszystkie element układanki – mniejsze zużycie materiału, zmniejszone marnotrawstwo żywności, jakie można uzyskać dzięki wydłużonemu okresowi przydatności do spożycia, oraz lepsze wykorzystanie przestrzeni w transporcie, zmniejszamy całkowitą emisję CO2 o 20%. To dodatkowy argument, jaki przetwórcy żywości mogą wykorzystać budując relacje z sieciami handlowymi, które coraz większą uwagę przywiązują do działań dostawców na rzecz zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Cryovac Darfresh on Tray pozwala na osiągnięcie wszystkich tych oszczędności i korzyści przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów pojedynczego opakowania o ok. €0,18.

_

Wyróżniające się opakowanie to wartość dodana dla marki

Im bardziej atrakcyjny produkt dla konsumenta, tym większe prawdopodobieństwo, że sieci handlowe będą chciały mieć go w swojej ofercie. Odpowiednie opakowanie w znacznym stopniu wpływa na wizerunek marki i pomaga retailerom podnosić atrakcyjność sklepowych półek, przyciągnąć uwagę konsumentów i wpłynąć na ich decyzje zakupowe. Efekt „drugiej skóry”, jaki udaje się uzyskać dzięki Cryovac Darfresh on Tray, nadaje opakowaniu konsumenckiemu wyjątkowy, szczery wygląd, uwydatniając sam zapakowany produkt. Opakowanie jest atrakcyjne, ale przede wszystkim mięso zapakowanie w ten sposób wygląda świeżo, a wysoka wydajność procesu pakowania nie wymaga kompromisów – efekt jest jednolity i powtarzalny.

Didier Marteau podsumowuje: “Techniczne i estetyczne właściwości Cryovac Darfresh on Tray powalają poszerzyć zastosowanie pakowania próżniowego typu skin o świeże i mrożone porcje konsumenckie. Dzięki temu producenci zwiększają swoje możliwości konkurowania na rynkach.”

_

_

Informacje o firmie Sealed Air

Sealed Air Corporation tworzy lepszy, smaczniejszy i lepiej funkcjonujący świat. W 2015 roku firma osiągnęła niemal 7,0 mld USD przychodów, pomagając naszym klientom osiągać cele zrównoważonego rozwoju w obliczu największych aktualnych wyzwań społeczno-środowiskowych. Nasza oferta powszechnie znanych marek, takich jak Cryovac® (opakowania do żywności), Bubble Wrap® (opakowania ochronne) i Diversey® (rozwiązania dla higieny), zapewnia bezpieczeństwo i zmniejszenie strat w łańcuchu dostaw żywności, chroni cenne towary wysyłane globalnie i poprawia warunki zdrowotne przez zapewnienie czystości środowiska pracy. Firma Sealed Air zatrudnia około 23 000 pracowników, którzy obsługują klientów w 169 krajach. Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź witrynę www.sealedair.com

_